Command Palette

Search for a command to run...

Sag om beregning af garantitillæg efter Nordisk Konvention om Social Sikring

Dato

11. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Gammelførtidspensionloven

Emner

Garantitillæg til grundpension, Nordisk konvention, Omberegning, Tillæg til svensk folkepension, Pension

Sagen omhandlede en mand, der modtog tillæg til sin pension efter Nordisk Konvention om Social Sikring, artikel 27. Nævnet havde i oktober 2005 truffet afgørelse om, at kommunen skulle foretage en ny beregning af hans garantitillæg. Dette indebar, at et pensionstillæg på 1.652 kr. fra december 2002 skulle medregnes som en del af hans svenske folkepension, der dannede grundlag for beregningen af garantitillægget.

Kommunen meddelte herefter i december 2005, at manden var berettiget til 671 kr. pr. måned i garantitillæg, en nedsættelse fra de tidligere 1.159 kr. pr. måned. Kommunen oplyste, at ændringen ville træde i kraft fra 1. januar 2006, og at det for meget udbetalte beløb for perioden 1. juni 2005 til 31. december 2005 ikke ville blive krævet tilbagebetalt.

Manden klagede over nævnets afgørelse og anførte, at han havde mistet alle tillæg, han havde modtaget i ca. 20 år. Han henviste til konventionens artikel 18, som fastslår, at konventionen ikke skulle medføre nedsættelse af ydelsesbeløb, der blev udbetalt ved konventionens ikrafttrædelse. Sagen blev behandlet i et principielt møde for at belyse reglerne for beregning af pensionstillæg efter artikel 27 i Nordisk Konvention om Social Sikring.

Ankestyrelsen fandt, at kommunen havde beregnet mandens garantitillæg korrekt. Afgørelsen byggede på, at garantitillægget skulle beregnes i forhold til den grundpension, manden ville have ret til efter reglerne i den tidligere gældende Nordiske Konvention af 5. marts 1981 om social tryghed.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at Den Sociale Sikringsstyrelse i december 2003 havde meddelt, at ved beregning af garantitillæg til personer med svensk pension, skulle den svenske grundpension for december 2002 anvendes. Tillægget skulle årligt reguleres med den årlige satsreguleringsprocent.

Det blev fastslået, at mandens tillæg på 1.652 kr. pr. december 2002 til hans svenske folkepension skulle betragtes som en del af det grundbeløb, der skulle lægges til grund ved beregningen af garantitillægget. Nedsættelsen af garantitillægget var en konsekvens af, at de gældende regler for beregning ikke tidligere var blevet fulgt. Ankestyrelsen tiltrådte dermed nævnets afgørelse.

Lignende afgørelser