Afslag på dispensation fra anmeldelsesfrist for sygedagpenge til selvstændig erhvervsdrivende
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Sygedagpengeloven
Emner
Selvstændig erhvervsdrivende, Anmeldelse, Frist, Sygedagpenge, Dispensation
En selvstændigt erhvervsdrivende, NN, blev sygemeldt med kræft den 13. december 2010 og var uarbejdsdygtig. NN var berettiget til sygedagpenge fra den 28. december 2010. Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skete dog først den 17. marts 2011, hvilket var efter den lovbestemte frist på tre uger fra første fraværsdag.
Kommunen afslog sygedagpenge for perioden før anmeldelsesdatoen, men Beskæftigelsesankenævnet ændrede afgørelsen og tilkendte sygedagpenge fra den 28. december 2010. Nævnet lagde vægt på, at NN ikke kendte til reglerne om sygedagpenge, da han ikke tidligere havde modtaget ydelser fra kommunen, hvilket de anså for et "særligt undskyldende forhold". Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrede Beskæftigelsesankenævnets afgørelse og fastslog, at NN først havde ret til sygedagpenge fra den 17. marts 2011, altså fra den dag, hvor anmeldelsen blev modtaget af kommunen.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen fandt, at der ikke forelå særligt undskyldende forhold, der kunne begrunde dispensation fra den for sene anmeldelse af sygefraværet.
- Ifølge Sygedagpengeloven § 43, stk. 1 skal selvstændige anmelde sygefravær senest tre uger efter første fraværsdag.
- Ved for sen anmeldelse gives der som udgangspunkt kun ret til sygedagpenge fra anmeldelsesdagen, jf. Sygedagpengeloven § 43, stk. 4.
- Dispensation kan gives ved hospitalsophold, udlandsophold eller andre særligt undskyldende forhold, jf. Sygedagpengeloven § 43, stk. 5.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at ukendskab til reglerne om sygedagpenge ikke i sig selv udgør et særligt undskyldende forhold. Selvom NN var alvorligt syg, var han ikke forhindret i at anmelde sit sygefravær rettidigt. Der skal foreligge yderligere særlige omstændigheder for at kunne dispensere fra anmeldelsesfristen. Denne afgørelse indarbejder og præciserer tidligere praksis fra principafgørelser D-13-08 og 17-09.
Lignende afgørelser