Command Palette

Search for a command to run...

Ret til forlængelse af sygedagpenge efter § 27, stk. 1, nr. 2 efter anvendelse af § 27, stk. 1, nr. 4

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Sygedagpengeloven

Emner

Afslag på forlængelse, Afklaring af arbejdsevnen, Sygedagpenge

En borger havde modtaget sygedagpenge, som først blev forlænget efter Sygedagpengeloven § 27, stk. 1, nr. 2 i 26 uger, og derefter efter § 27, stk. 1, nr. 4 i 26 uger. Efter udløbet af den seneste forlængelsesperiode traf A Kommune afgørelse om, at der ikke var grundlag for yderligere forlængelse, hvilket betød, at borgerens sidste udbetalingsdag var 31. august 2010.

Sagen blev antaget af Ankestyrelsen for at afklare, om § 27, stk. 1, nr. 2 kunne anvendes til yderligere afklaring af arbejdsevnen, når denne ikke var tilstrækkeligt afklaret efter forlængelsesperioden i § 27, stk. 1, nr. 4. En lovændring pr. 1. april 2010 havde desuden forlænget perioden under § 27, stk. 1, nr. 2 fra 26 til 39 uger.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrede nævnets afgørelse og fastslog, at borgeren havde ret til at få forlænget sygedagpengeperioden efter 31. august 2010, forudsat at betingelserne i § 27, stk. 1, nr. 2 var opfyldt.

Ankestyrelsens principielle vurdering

Ankestyrelsen vurderede, at § 27, stk. 1, nr. 2 kan anvendes til yderligere afklaring af arbejdsevnen i forhold til fleksjob eller førtidspension, selv efter en forlængelse efter § 27, stk. 1, nr. 4. Der er ikke holdepunkt i lovteksten for, at afklaring alene kan ske i forhold til det ordinære arbejdsmarked.

  • Ingen rangorden: Ankestyrelsen henviste til Principafgørelse 142-10, som fastslår, at der ikke er en rangorden mellem forlængelsesmulighederne i Sygedagpengeloven § 27, stk. 1, og at kommunen skal anvende den mest relevante i det konkrete tilfælde.
  • Lovændringens betydning: Da borgeren modtog sygedagpenge pr. 1. april 2010, var borgeren omfattet af overgangsreglerne for lovændringen, der forlængede perioden i § 27, stk. 1, nr. 2 fra 26 til 39 uger. Dette betød, at borgeren ikke havde opbrugt sin forlængelsesperiode efter denne bestemmelse og potentielt havde ret til yderligere 13 uger.
  • Kommunens ansvar: Sagen blev hjemvist til A Kommune, som skal træffe afgørelse om, hvorvidt borgeren konkret opfylder betingelserne for forlængelse efter § 27, stk. 1, nr. 2.

Ankestyrelsen kritiserede desuden kommunen for at have truffet afgørelse for sent, hvilket var i strid med Retssikkerhedsloven § 7a og Sygedagpengeloven § 28, som kræver, at kommunen senest 2 uger før forlængelsesperiodens udløb tager stilling til behov for yderligere foranstaltninger.

Lignende afgørelser