Sag om afvisning af dækning for tabt påhængsmotor under sejlads
Dato
5. februar 2001
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Både
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
Nordeuropa
Dokument
Lovreferencer
Klagesagen drejer sig om Forsikringsaktieselskabet Allianz Nordeuropas afvisning af at dække tabet af en påhængsmotor under sejlads, hvor forsikringstageren har en lystfartøjsforsikring hos selskabet.
Sagens omstændigheder
Ifølge havarirapporten af 5/11 1999 skyldtes havariet, at påhængsmotoren og beslaget var gået over bord under sejlads. Rapporten beskriver et vognsystem med lodrette skinner på agterspejlet, hvor beslaget potentielt kunne hoppe ud, især hvis skinnerne var skråt monteret bagud. Konsulentens skrivelse af 22/2 2000 antog, at sejladsen var foregået uden brug af påhængsmotor, og at beslaget enten var kappet ovenud eller beskadiget af belastningen fra motoren. Det blev også bemærket, at motoren ikke havde været sikret med wire eller tovstrop.
Parternes argumenter
Selskabet afviste dækning med henvisning til kaskobetingelsernes § 3, stk. 5, som forudsætter, at tabet af påhængsmotoren skyldes skade på fartøjets skrog eller sprængning af motorbeslaget. Selskabet anførte, at der ikke var skade på selve fartøjet, og at taksatoren ikke havde konstateret en sprængning af beslaget.
Klageren argumenterede for, at han havde krav på erstatning, idet han henviste til et billede af et identisk påhængsmotorbeslag, der viste, hvad der var beslag og hvad der var skinner. Klageren anførte, at skinnerne var tilbage på båden, mens selve påhængsmotorbeslaget var tabt, og at beslaget kun kunne falde over bord ved sprængning. Klageren anførte, at taksator umuligt kunne konstatere en sprængning, da beslaget var tabt.
Nævnet fandt, at tabet af påhængsmotoren skyldtes sprængning af motorbeslaget, jf. forsikringsbetingelsernes § 3, stk. 5. På baggrund af dette bestemte nævnet, at Forsikringsaktieselskabet Allianz Nordeuropa skulle yde forsikringsdækning for den mistede påhængsmotor.
Lignende afgørelser