Beregning af tabt arbejdsfortjeneste baseret på seneste lønindtægt før uddannelse
Dato
4. december 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven
Emner
Seneste lønindtægt, Tidligere bruttoindtægt, Beregningsgrundlag, Tabt arbejdsfortjeneste
Lovreferencer:
Sagen omhandler fastsættelse af beregningsgrundlaget for hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter Serviceloven § 42, når den tidligere bruttoindtægt ligger flere år tilbage i tiden. Borgeren havde tidligere en stilling som marketingchef, men havde de seneste 4-5 år forud for ansøgningen taget en videregående uddannelse som antropolog, hvor borgeren modtog SU.
Kommunen og Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Y havde afgjort, at beregningen skulle tage udgangspunkt i en forventet fremtidig lønindtægt som nyuddannet antropolog. De begrundede dette med, at borgeren ikke havde været beskæftiget som marketingchef siden 2005 og ville blive overkompenseret ved at anvende den tidligere, højere løn.
Borgeren klagede over afgørelsen og anførte, at loven fastslår, at ydelsen skal fastsættes på baggrund af den tidligere bruttoindtægt uden et tidsmæssigt aspekt. Borgeren henviste til tidligere principafgørelser, der understøttede brugen af den seneste lønindtægt, uanset hvor langt tilbage den lå. Ansøgningen om tabt arbejdsfortjeneste blev indgivet den 26. september 2010.
Ankestyrelsen ændrede Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Y's afgørelse og fastslog, at ydelsen til hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste skal fastsættes på baggrund af borgerens tidligere bruttoindtægt som marketingchef. Dette er den seneste lønindtægt, som borgeren oppebar inden modtagelse af tabt arbejdsfortjeneste.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen lagde vægt på, at det fremgår af Serviceloven § 42, stk. 3 Serviceloven § 42, stk. 3 og den relevante bekendtgørelse, at hjælpen skal fastsættes ud fra den tidligere bruttoindtægt, defineret som den seneste lønindtægt før modtagelse af ydelsen. Det har ingen betydning, at den seneste lønindtægt ligger flere år forud for ansøgningstidspunktet, og der kan ikke stilles krav om en tidsmæssig direkte sammenhæng mellem arbejdsophøret og behovet for tabt arbejdsfortjeneste.
Det forhold, at borgeren har brugt den mellemliggende tid på at tage en videregående uddannelse, ændrer ikke ved dette princip. Da ansøgningen blev indgivet før 1. januar 2011, er borgeren desuden ikke omfattet af det ydelsesloft, der blev indført efter denne dato. Ankestyrelsen hjemviste sagen til nævnet for en ny beregning på dette grundlag.
Lignende afgørelser