Command Palette

Search for a command to run...

Lovlighed af lokalt politireglement om sejlads ved Svendborg

Sagstype

Øvrige straffesager

Status

Endelig

Dato

15. juni 2009

Sted

Højesteret

Sagsemner

Fiskeri, miljø, landbrug og jagt

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Sagen omhandler spørgsmålet om, hvorvidt Justitsministeren har hjemmel til at delegere kompetencen til at fastsætte lokale regler for sejlads med motorbåde til politidirektørerne, og om sådanne lokale reglementer er behørigt kundgjort og i overensstemmelse med gældende lovgivning og internationale regler.

Sagens Baggrund

Tiltalte blev dømt i Retten i Svendborg og Østre Landsret for overtrædelse af et lokalt reglement for sejlads med motorbåde. Tiltalte ankede dommen til Højesteret med påstand om frifindelse, mens Anklagemyndigheden påstod stadfæstelse.

Tiltaltes Anbringender

Tiltalte anførte primært, at der ikke er hjemmel i Politiloven § 23, stk. 1 til, at Justitsministeren kan delegere beføjelsen til at fastsætte regler om sejlads med motorbåde til politiet via ordensbekendtgørelsen (Bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om politiets sikring af den offentlige orden mv. § 14). Det blev også hævdet, at politiloven slet ikke giver hjemmel til at regulere sejlads på søterritoriet, og at Svendborg Politis reglement af 15. marts 2006 overskrider den givne hjemmel.

Sekundært gjorde Tiltalte gældende, at Svendborg Politis reglement ikke var behørigt kundgjort, at det var i strid med internationale søvejsregler, og at kompetencen til at regulere sejlads på søterritoriet tilhører Økonomi- og Erhvervsministeren, ikke Justitsministeren.

Anklagemyndighedens Anbringender

Anklagemyndigheden argumenterede for, at Justitsministeren har den fornødne hjemmel til at delegere kompetencen til politidirektørerne til at fastsætte ordens- og sikkerhedsmæssigt begrundede regler om sejlads tæt på kysten. Denne delegation er gyldig, selvom den ikke er udtrykkeligt nævnt i politiloven, og understøttes af uskrevne delegationsregler samt forarbejderne til politiloven af 2004.

Det blev endvidere anført, at Svendborg Politis reglement var behørigt kundgjort ved skiltning, offentliggørelse i dagspressen og på politikredsens hjemmeside, og at det ikke kræves kundgjort i Lovtidende i henhold til Lovtidendeloven § 4. Reglementet blev også anset for at være i overensstemmelse med internationale søvejsregler og inden for Justitsministerens kompetence.

Højesterets Afgørelse og Begrundelse

Højesteret stadfæstede landsrettens dom og fandt, at Justitsministeren var beføjet til at delegere sin regeludstedelseskompetence i henhold til Politiloven § 23, stk. 1 til lokal reglementsfastsættelse, som angivet i Bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om politiets sikring af den offentlige orden mv. § 14.

Hjemmel for Delegation

Retten fastslog, at når en minister ved lov er tillagt kompetence til at fastsætte regler, må det i mangel af holdepunkter for andet anses for indeholdt i denne kompetence, at ministeren kan overlade regeludstedelsen til en underordnet myndighed. Der er ingen udtrykkelig bestemmelse i politiloven, der afskærer Justitsministeren fra at delegere denne beføjelse til politidirektøren.

Svendborg Politis Reglement

Svendborg Politis reglement af 15. marts 2006 for sejlads ud for kyststrækningen i Svendborg politikreds blev anset for at have fornøden hjemmel i Bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om politiets sikring af den offentlige orden mv. § 14, stk. 3 og var behørigt kundgjort. Reglementet blev desuden fundet ikke at være i strid med internationale søvejsregler.

Sagsomkostninger

  • Byretten: Tiltalte skal betale sagens omkostninger for byretten.
  • Landsretten og Højesteret: Statskassen skal betale sagens omkostninger for landsretten og for Højesteret.

Lignende afgørelser