Command Palette

Search for a command to run...

Beregning af økonomisk friplads - Sammenlægning af indkomster fra tidligere og nuværende ægtefælle

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Dagtilbudsloven, Serviceloven

Emner

Ny ægtefælle, Fælles bopæl, Tilbagebetaling, Tidligere ægtefælle, Husstandsindkomst, Økonomisk friplads, Daginstitution

En kvinde, der var skilt fra sin første ægtefælle og havde to børn, giftede sig med sin nevø. Kort efter flyttede både kvinden og hendes tidligere ægtefælle til A Kommune på forskellige adresser. Kommunen fattede mistanke om, at kvinden, hendes nye ægtefælle og den tidligere ægtefælle alle boede sammen i kvindens lejlighed.

På baggrund af denne mistanke, samt oplysninger fra kommunens kontrolgruppe og politiet, stoppede A Kommune kvindens økonomiske friplads til hendes ældste søn i børnehave med udgangen af august 2001. Kommunen krævede desuden uretmæssigt modtaget økonomisk friplads tilbagebetalt for perioden 1. december 2000 til 31. august 2001, idet de vurderede, at kvinden og hendes tidligere ægtefælle havde levet sammen, selvom de var folkeregisterregistreret med forskellig bopæl.

Kvinden påklagede afgørelsen til det sociale nævn, som tiltrådte kommunens beslutning. I klagen til Ankestyrelsen anførte kvindens advokat, at en retssag mod kvinden og hendes nye ægtefælle, anlagt af anklagemyndigheden for ægteskab alene med henblik på opholdstilladelse, havde fundet det betænkeligt at anse det for godtgjort, at kvinden fortsat samlevede med sin tidligere ægtefælle, jf. udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 7. Advokaten argumenterede for, at de bevismæssige krav burde være ensartede i forskellige sagstyper.

Sagen blev behandlet i principielt møde for at afklare, om indtægter fra både forældre og en ny ægtefælle kunne medtages i en sag om økonomisk friplads, når kommunen antog, at de tre personer boede sammen.

Ankestyrelsen fandt, at A Kommune ikke havde været berettiget til at medtage kvindens tidligere ægtefælles indkomst ved beregningen af økonomisk friplads til barnet.

Begrundelse for afgørelsen

  • Ankestyrelsen fastslog, at der efter betalingsbekendtgørelsens § 14 alene kunne sammenlægges indtægter fra enten begge forældre eller en forælder sammen med en ægtefælle eller en samlevende.
  • Kommunens anvendelse af et husstandsbegreb, der medførte sammenlægning af indkomster fra både den tidligere ægtefælle og den nuværende ægtefælle, havde ikke støtte i betalingsbekendtgørelsens § 14.
  • Ankestyrelsen lagde vægt på, at der ikke var reale grunde til at antage, at husstandsbegrebet i betalingsbekendtgørelsens § 14, 3. punktum, skulle muliggøre sammenlægning af flere personers indkomster end efter bestemmelsens 1. og 2. punktum.
  • Ankestyrelsen fandt endvidere, at beregningen af friplads skulle ske ved sammenlægning af kvindens og hendes nye ægtefælles indkomster.
  • Dette skyldtes, at samboende ægtefæller eller personer, der bor i ægteskabslignende forhold, går forud for andre personer, der måtte indgå i et udvidet husstandsbegreb.
  • Bestemmelsen i betalingsbekendtgørelsens § 14, 1. punktum, omfatter ikke forhold, hvor den ene eller begge forældre samtidig er gift eller lever i ægteskabslignende forhold med en anden på den fælles bopæl.

Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.

Lignende afgørelser