Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse om manglende ophængning af kontrolrapport

Sagen omhandler Fødevarestyrelsens indskærpelse af 26. juli 2016 over for [virksomhed1] vedrørende manglende ophængning af den seneste kontrolrapport. Denne rapport stammede fra et kontrolbesøg den 23. juni 2016 og indeholdt en indskærpelse om manglende dokumentation for egenkontrollens gennemførelse og resultater.

[virksomhed1] påklagede afgørelsen den 2. august 2016 til Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Virksomheden anførte, at kontrolrapporten ikke var ophængt, da det forrige kontrolbesøg var påklaget på grund af fejl. De mente desuden, at den tilsynsførende havde erkendt en mulig misforståelse.

Fødevarestyrelsens bemærkninger

Fødevarestyrelsen fastholdt, at ukendskab til reglerne ikke fritager for sanktioner, og at virksomheden burde have rettet henvendelse ved tvivl. Styrelsen afviste desuden, at den tilsynsførende havde erkendt en misforståelse. Sagen blev pr. 1. februar 2017 overført til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Relevant lovgivning

Fødevarestyrelsens afgørelse var truffet i henhold til Fødevareloven § 52, stk. 1, som giver ministeren beføjelse til at træffe nødvendige afgørelser for at sikre overholdelse af fødevarelovgivningen. Disse beføjelser udøves af Fødevarestyrelsen i medfør af Bekendtgørelse om Fødevarestyrelsens opgaver og beføjelser § 7, nr. 3. Indskærpelsen medførte et opfølgende, gebyrbelagt kontrolbesøg.

Det fremgår af Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 8, stk. 2, at kontrolrapporten umiddelbart efter modtagelse skal ophænges ved indgangspartiet, så den er let synlig og læsbar for forbrugerne.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 26. juli 2016 om manglende ophængning af kontrolrapporten.

Nævnets vurdering

Nævnet fandt det ubestridt, at virksomheden ikke havde ophængt kontrolrapporten fra kontrolbesøget den 23. juni 2016, hvilket også blev understøttet af fotodokumentation. Dette udgjorde en overtrædelse af Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 8, stk. 2.

Nævnet fastslog, at der ikke er holdepunkter i lovgivningen for at undlade at ophænge en kontrolrapport, selvom forholdene i rapporten er påklaget. Kontrolrapporten skulle derfor have været ophængt uanset virksomhedens klage.

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at Fødevarestyrelsens indskærpelse var en nødvendig og passende foranstaltning for at sikre overholdelsen af Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 8, stk. 2, jf. Fødevareloven § 52, stk. 1. Det blev anset for relevant, at Fødevarestyrelsen ved et opfølgende, gebyrbelagt kontrolbesøg kontrollerer, om virksomheden har fulgt op på indskærpelsen.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser