Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler Billund Kommunes afgørelse om at forny en tilladelse til indvinding af grundvand til markvanding. Kommunen meddelte den 20. juli 2022 tilladelse til en øget indvinding på 22.500 m³ grundvand årligt fra en boring beliggende på matr.nr. [Matrikelnummer1].

Baggrund for afgørelsen

Boringen er placeret cirka 1 km fra Sig Bæk, som er et beskyttet vandløb. Ifølge vandområdeplanen for 2021-2027 har Sig Bæk en dårlig økologisk tilstand, primært på grund af kvalitetselementet fisk. Billund Kommune vurderede, at den øgede vandindvinding ikke ville forringe vandløbets tilstand yderligere eller hindre opnåelse af miljømålene. Kommunen mente, at den dårlige tilstand for fisk skyldtes andre faktorer som en sandet bund og fysiske spærringer i vandløbssystemet. Kommunen anerkendte dog, at vandressourcen i oplandet var overudnyttet, idet den samlede indvinding reducerede sommervandføringen med op til 21,6 %.

Klagens hovedpunkter

Danmarks Sportsfiskerforbund påklagede afgørelsen med henvisning til flere punkter:

  • Manglende beskyttelse: Da kvalitetselementet fisk allerede var i dårlig tilstand, måtte der ikke ske yderligere forringelse.
  • Utilstrækkelig vurdering: Kommunen havde ikke foretaget en konkret og individuel vurdering af indvindingens påvirkning på de enkelte kvalitetselementer i Sig Bæk.
  • Overudnyttelse: Tilladelsen blev givet på trods af, at vandressourcen i oplandet var anerkendt som overudnyttet.

Klager anførte, at kommunens sagsbehandling var i strid med gældende vejledninger og nævnspraksis, og at afgørelsen ikke var truffet på et lovligt grundlag.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Billund Kommunes afgørelse af 20. juli 2022 og hjemviser sagen til fornyet behandling. Nævnet finder, at afgørelsen er behæftet med væsentlige mangler.

Retligt grundlag og forringelsesforbuddet

Nævnet henviser til, at en tilladelse til vandindvinding efter Vandforsyningslovens § 20 skal overholde kravene i Vandrammedirektivet, som er implementeret i dansk ret, herunder i Lov om vandplanlægning § 7, stk. 2 og indsatsbekendtgørelsens § 8. Dette indebærer et forbud mod at forringe tilstanden for overfladevandområder. Ifølge EU-Domstolens praksis (Weser-dommen) foreligger der en forringelse, hvis blot ét kvalitetselement falder et niveau, og enhver yderligere forringelse af et element, der allerede er i den laveste klasse, udgør en forringelse.

Mangelfuld vurdering af pumpetid

Nævnet kritiserer, at den modelberegning (BEST), som kommunen har baseret sin vurdering på, anvender en pumpetid på fire måneder. Tilladelsen indeholder imidlertid ikke vilkår, der begrænser indvindingen til denne periode. Den tilladte mængde kan teoretisk indvindes på under en måned, hvilket betyder, at den reelle påvirkning på vandløbet kan være markant anderledes end forudsat i vurderingen.

Utilstrækkelig vurdering af påvirkning på kvalitetselementer

Nævnet finder, at kommunen ikke har foretaget en tilstrækkelig konkret vurdering af, om indvindingen vil medføre en forringelse af kvalitetselementerne fisk og smådyr (bentiske invertebrater) i Sig Bæk. Kvalitetselementet fisk er i dårlig tilstand (laveste klasse), og smådyr er i moderat tilstand.

  • Fisk: Kommunens begrundelse for den dårlige tilstand er utilstrækkelig og baserer sig ikke på en konkret analyse af, hvordan en reduceret vandføring vil påvirke de biologiske forhold.
  • Smådyr: Kommunen har slet ikke vurderet, om indvindingen kan medføre et fald i tilstandsklassen for smådyr fra moderat til ringe.

Nævnet konkluderer, at kommunens vurdering ikke lever op til kravene i Bekendtgørelse om vandindvinding og vandforsyning § 16. Ved den fornyede behandling skal kommunen sikre et retvisende grundlag for pumpetiden og foretage en konkret vurdering af indvindingens påvirkning på de enkelte kvalitetselementer i Sig Bæk.

Lignende afgørelser