Command Palette

Search for a command to run...

Fordeling af udgifter til vedligeholdelse af private fællesveje i sommerhusområder

Dato

25. maj 2020

Kommune

Skive Kommune

Eksterne links

Tags

FordelingsvejFærdselsmæssig enhedUdgiftsfordelingVedligeholdelse

En kommune har anmodet Vejdirektoratet om en udtalelse vedrørende fordeling af udgifter til vedligeholdelse af private fællesveje i et sommerhusområde. Kommunen ønsker at vide, om udgifterne kan fordeles med én part pr. sommerhusgrund uden hensyn til facadelængde, helårsbrug eller den enkeltes brug af vejene. Dette skyldes, at en grundejerforening varetager vedligeholdelsen, men ca. 10% af grundejerne ikke bidrager.

Juridisk ramme for vedligeholdelse

Private fællesveje i sommerhusområder er omfattet af Privatvejslovens afsnit III. Hovedreglen i Privatvejslovens § 44 er, at ejerne af de ejendomme, der grænser til vejen, har pligt til at vedligeholde den. Hvis en vej ikke er i god og forsvarlig stand, kan kommunen påbyde vedligeholdelse som enten enkeltstående arbejder eller som et samlet arbejde, jf. Privatvejslovens § 45.

Fordelingsprincipper for udgifter

Fordelingen af udgifter afhænger af, hvordan vejsystemet er struktureret. Vejdirektoratet fremhæver to centrale begreber:

BegrebDefinitionFordelingsprincipLovhjemmel
FordelingsvejEn vej, som andre grundejere nødvendigvis må benytte for at komme til deres ejendom. Det skal være den eneste adgangsvej.Udgifterne fordeles mellem alle vejberettigede i forhold til deres brug af vejen.Privatvejslovens § 10, nr. 18 og § 45a, stk. 1
Færdselsmæssig enhedFlere private fællesveje, der er forbundne, uden at man skal krydse en offentlig vej.Udgifterne fordeles mellem ejerne af de tilgrænsende ejendomme med vejret.Privatvejslovens § 45a, stk. 2 og § 49

Mulighed for ensartet bidrag

Når udgifter fordeles efter princippet om en "færdselsmæssig enhed", giver Privatvejslovens § 51, stk. 2 kommunen mulighed for at fordele bidraget med et ensartet beløb pr. husstand. Dette kan anvendes, hvis kommunen skønner, at ejendommene benyttes på en ensartet måde til boligformål, hvilket sommerhusejendomme vurderes at kunne være omfattet af. Kommunen skal dog stadig tage højde for særlige forhold, f.eks. hvis en ejendom har adgang til andre veje, hvilket kan berettige til nedsat bidrag.

Vejdirektoratet afgiver en generel udtalelse og træffer ikke en konkret afgørelse. Direktoratet konkluderer, at kommunen selv skal vurdere, om vejene i sommerhusområdet skal klassificeres som "fordelingsveje" eller som en "færdselsmæssig enhed". Valget af klassifikation er afgørende for, hvordan udgifterne til vedligeholdelse skal fordeles.

  • Hvis vejene er fordelingsveje, skal udgifterne fordeles mellem alle vejberettigede i forhold til deres brug af vejen, jf. Privatvejslovens § 45a, stk. 1.
  • Hvis vejene udgør en færdselsmæssig enhed, skal udgifterne fordeles mellem ejerne af de ejendomme, der grænser til vejene, jf. Privatvejslovens § 45a, stk. 2.

I sidstnævnte tilfælde, hvor ejendommene benyttes ensartet til boligformål (hvilket sommerhuse kan være), kan kommunen fordele udgifterne med et ensartet beløb pr. husstand i henhold til Privatvejslovens § 51, stk. 2. Kommunen skal dog fortsat tage hensyn til andre relevante bestemmelser, såsom nedsættelse af bidrag for ejendomme med adgang til andre veje.

Lignende afgørelser