Saglighed af Fast Pris for Parkeringslicens til Motorcykel uden Data i Motorregistret
Dato
25. april 2023
Kommune
København
Eksterne links
Tags
En motorcykelejer klagede over prisen for sin beboerlicens i Københavns Kommune. Kommunen har indført miljødifferentierede priser for parkeringslicenser, som fastsættes ud fra køretøjers brændstofforbrug som registreret i SKATs Motorregister. Problemet opstår, fordi Motorregistret ikke indeholder data om brændstofforbrug for motorcykler. Derfor placerer kommunen motorcykler og andre køretøjer uden registrerede data i en fast priskategori på et "mellemtrin".
Klageren havde fremskaffet dokumentation fra producenten, som viste, at hans motorcykel kørte 25 km/l, hvilket ville berettige ham til en markant lavere licenspris. Kommunen afviste dog at anvende denne dokumentation og fastholdt den faste pris.
Grundlag for pris | Klagerens ønskede pris (2022) | Kommunes fastsatte pris (2022) |
---|---|---|
Dokumenteret forbrug (25 km/l) | 1.035 kr. | Ikke anvendt |
Intet registreret forbrug | Ikke relevant | 2.075 kr. |
Vejdirektoratets Vurdering og Afgørelse
Vejdirektoratet skulle vurdere, om kommunens praksis var sagligt begrundet. Direktoratet nåede frem til følgende konklusioner:
- Brug af Motorregistret: Det er sagligt, at kommunen anvender Motorregistret som eneste datakilde. Dette sikrer en enkel, administrerbar og kontrollerbar ordning, hvilket er nødvendigt for et masseforvaltningsområde med titusindvis af ansøgninger.
- Afvisning af manuel behandling: Det er sagligt at afvise at foretage en manuel vurdering af individuelt fremsendt dokumentation. Hensynet til administrativ effektivitet og muligheden for at verificere oplysninger i en officiel kilde vejer tungt.
- Prisfastsættelse: Placeringen af køretøjer uden registrerede data på et "mellemtrin" er baseret på en saglig afvejning. Kommunen har taget højde for, at kategorien omfatter køretøjer med varierende miljøbelastning, og prisen afspejlede niveauet før indførelsen af miljødifferentieringen.
På baggrund af disse overvejelser fandt Vejdirektoratet, at kommunens afgørelse var i overensstemmelse med Vejlovens § 90 og Bekendtgørelse om parkering på offentlige veje. Klagen blev derfor ikke taget til følge, og kommunens afgørelse blev opretholdt.
Vejdirektoratet opretholdt Københavns Kommunes afgørelse om at fastsætte en standardpris for en parkeringslicens til en motorcykel, hvis brændstofforbrug ikke er registreret i Motorregistret. Direktoratet konkluderede, at kommunens praksis var sagligt begrundet. Det var sagligt at basere ordningen på data fra Motorregistret af hensyn til en effektiv og kontrollerbar administration, og det var ligeledes sagligt at afvise manuel behandling af individuel dokumentation. Placeringen af motorcykler i en mellemkategori for pris blev anset for at hvile på en rimelig afvejning.
Lignende afgørelser