Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten stadfæster omberegning af registreringsafgift efter lov nr. 203 af 13. februar 2021

Dato

6. december 2023

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Omberegning, Tilbagevirkende kraft, Totalskade, CO2-udslip, WLTP, NEDC2

Sagen omhandler Motorstyrelsens omberegning af registreringsafgiften for en Toyota Aygo, hvilket resulterede i en yderligere opkrævning på 14.932 kr. Køretøjet blev afgiftsberigtiget den 20. april 2021 med en afgift på 0 kr. i henhold til de daværende regler.

Motorstyrelsen traf den 16. december 2021 afgørelse om omberegning af afgiften. Dette skyldtes ikrafttrædelsen af Lov om ændring af registreringsafgiftsloven (lov nr. 203 af 13. februar 2021), som trådte i kraft den 1. juni 2021, men havde tilbagevirkende kraft fra den 18. december 2020. Omberegningen anvendte den samme værdiansættelse af køretøjet som tidligere.

Klageren, et selskab, gjorde indsigelse mod omberegningen og anførte, at køretøjet var solgt til en væsentligt lavere pris baseret på Motorstyrelsens oprindelige udsagn om en afgift på 0 kr. Selskabet mente, at den nye afgiftsberegning oversteg køretøjets handelspris, og at afgiften derfor ikke burde reguleres.

Motorstyrelsen fastholdt sin afgørelse og henviste til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven § 9, stk. 8, som fastsætter, at køretøjer afgiftsberigtiget i perioden 18. december 2020 til 31. maj 2021 skal omberegnes. Motorstyrelsen præciserede, at genopbyggede køretøjer, som det foreliggende, skal beregnes som nye køretøjer, herunder med tillæg for CO2-udledning, som ikke nedskrives med bilens faldprocent. Dette var i overensstemmelse med lovens ordlyd og lovbemærkningerne til lov 623/2010.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten bemærkede indledningsvis, at henvisninger til registreringsloven og registreringsafgiftsloven refererer til henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020 om registrering af køretøjer og lovbekendtgørelse nr. 228 af 11. marts 2020 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. med senere ændringer frem til afgiftsbetalingen den 20. april 2021.

Retten fastslog, at et køretøj skal registreres i Køretøjsregistret, før det tages i brug på færdselslovens område, jf. Registreringsloven § 2, stk. 1. Udgangspunktet er, at der skal betales fuld registreringsafgift ved første registrering i Danmark, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1. For genopbyggede køretøjer beregnes registreringsafgiften på grundlag af den afgiftspligtige værdi, jf. Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 1, jf. Registreringsafgiftsloven § 7. Tillæg og fradrag baseret på brændstofforbrug indgår også i afgiften, jf. Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 2 og Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 3.

Landsskatteretten fremhævede, at Folketinget ved Lov om ændring af registreringsafgiftsloven § 9, stk. 8 (L203) vedtog en ny beregningsmetode for registreringsafgift med tre skalaknæk (25 %, 85 % og 150 %) og et tillæg for CO2-udslip, som erstattede det tidligere brændstofforbrugsbaserede tillæg og fradrag. Denne lov havde tilbagevirkende kraft fra den 18. december 2020, hvilket betød, at køretøjer afgiftsberigtiget i perioden 18. december 2020 til 31. maj 2021 skulle omberegnes. Efter lovens ikrafttræden skulle told- og skatteforvaltningen enten tilbagebetale eller efteropkræve afgiftsdifferencen.

Da sagens køretøj blev afgiftsberigtiget den 20. april 2021, faldt det inden for den periode, hvor omberegning var påkrævet. Motorstyrelsens omberegning af registreringsafgiften efter den nye metode med tre skalaknæk og CO2-tillæg blev derfor fundet at være korrekt.

Landsskatteretten bemærkede desuden, at hvis køretøjet var registreret med målenormen NEDC2, var registreringsafgiften ikke nødvendigvis endelig, da en eventuel regulering til WLTP-målenormen kunne ske senere. Værdiansættelsen af køretøjet var ikke en del af den påklagede afgørelse.

På baggrund heraf stadfæstede Landsskatteretten Motorstyrelsens afgørelse.

Lignende afgørelser