Planklagenævnet: Indretning af socialpædagogisk bosted kræver ikke landzonetilladelse
Dato
11. juni 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Køge Kommunes afgørelse om, at indretning af socialpædagogisk
Køge Kommune traf den 5. februar 2025 afgørelse om, at indretning af et socialpædagogisk bosted på ejendommene [A2] og [A3] i Køge ikke kræver landzonetilladelse. En nabo har klaget over denne afgørelse.
Ejendommene og det ansøgte bosted
De to ejendomme, [A2] og [A3], ligger i landzone og er selvstændige ejendomme med samme ejer. Ifølge BBR er der registreret et fritliggende enfamiliehus på 159 m² på [A2] og et på 76 m² på [A3].
Der er ansøgt om at indrette et bosted for op til fem beboere, som er anbragt uden for hjemmet på grund af ubehandlet autisme. Ansøgeren har oplyst, at beboerne ikke er udadreagerende, og at bostedet vil have to medarbejdere i dagtimerne og maksimalt to om natten. Beboerne vil være fra 17 år og opefter, med et forventet ophold på to til fire år. Det er specificeret, at der ikke skal ske om- eller tilbygning af ejendommene, da de eksisterende bygninger allerede indeholder de nødvendige faciliteter. Der vil heller ikke foregå egentlig behandling eller medicinering på stedet.
Kommunens afgørelse
Køge Kommune begrundede sin afgørelse med, at bostedet kan sidestilles med en "anden boform", som ikke udgør en ændret anvendelse, der udløser krav om landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen lagde vægt på, at botilbuddet etableres inden for de eksisterende bygningsrammer, og at der udelukkende er tale om en socialpædagogisk støttefunktion. Desuden blev det fremhævet, at der maksimalt vil være fem beboere i typisk to til fire år, med et begrænset antal medarbejdere, og at beboerne som udgangspunkt vil være i skole eller praktik på hverdage.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Køge Kommunes afgørelse om, at indretning af et socialpædagogisk bosted ikke kræver landzonetilladelse. Nævnet kan ikke give medhold i klagen, hvilket betyder, at kommunens afgørelse fastholdes.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelse efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Det er et retligt spørgsmål, om et bestemt forhold kræver landzonetilladelse, hvilket nævnet også kan tage stilling til i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.
Krav om landzonetilladelse til sociale botilbud
Generelt kræver en ændring i anvendelsen af en ejendom i landzone en landzonetilladelse, jf. Planlovens § 35, stk. 1. For sociale botilbud/institutioner er det afgørende, om der sker en planlægningsmæssig relevant ændring, der påvirker omgivelserne anderledes end den hidtidige anvendelse, f.eks. øget trafik. Praksis skelner mellem behandlingsinstitutioner, som typisk kræver tilladelse, og socialpædagogiske opholdssteder eller bosteder, der kan sidestilles med andre boformer som bofællesskaber, og som ikke nødvendigvis kræver tilladelse. Vurderingen afhænger af, om anvendelsen er boligformål med længerevarende ophold, og om behandlingen er af socialpædagogisk karakter uden egentlig lægelig, medicinsk eller terapeutisk behandling. Antallet af beboere og ansatte samt stedets funktion (f.eks. skole/arbejdssted) indgår også i vurderingen.
Planklagenævnets vurdering af sagen
Planklagenævnet finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. Nævnet lagde vægt på, at indretningen af bostedet ikke medfører en planlægningsmæssig relevant ændring af anvendelsen af boligerne. Dette skyldes, at bostedet skal rumme højst fem unge eller voksne med længerevarende ophold, personalet primært varetager socialpædagogiske støttefunktioner, og der ikke foretages egentlig lægelig behandling eller medicinering. Det ansøgte kan derfor sidestilles med andre boligformer, hvor det primære formål er beboelse. Nævnet bemærkede desuden, at bostedet indrettes inden for de eksisterende bygningsmæssige rammer uden behov for til- eller ombygning.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet kan ikke give medhold i klagen over Køge Kommunes afgørelse af 5. februar 2025. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser