Planklagenævnets afvisning af klage over landzonetilladelse til antennemast på grund af overskredet klagefrist
Dato
10. april 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Kalundborg Kommunes landzonetilladelse til en antennemast
Kalundborg Kommune meddelte den 13. december 2024 en landzonetilladelse til opførelse af en 48 meter høj antennemast på ejendommen [Adresse1]. Afgørelsen blev offentliggjort samme dag på kommunens hjemmeside og sendt direkte til klageren via e-mail, begge med en klagevejledning.
Klagevejledningen informerede om, at klagefristen var fire uger fra offentliggørelsen, og at klager skulle indgives via Planklagenævnets klageportal.
Klageren indgav sin klage den 14. januar 2025. Klageren anførte, at klagefristen ikke burde anses for overskredet, da den strakte sig over fire helligdage.
Regler for klagefrister
En kommunes afgørelse om landzonetilladelse kan påklages til Planklagenævnet i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. En klage skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Planlovens § 60, stk. 1. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen fra bekendtgørelsen, jf. Planlovens § 60, stk. 2.
Det fremgår desuden af Planlovens § 60, stk. 2, 3. pkt., at hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag. Mellemliggende helligdage medfører dog ikke en forlængelse af klagefristen.
Praksis for overskridelse af klagefrister
Planklagenævnets praksis vedrørende overskridelse af klagefrister er restriktiv, især i sager med modstående interesser. En klage indgivet efter fristens udløb afvises normalt, selv ved kort overskridelse. Vurderingen af, om der kan ses bort fra en overskridelse, sker ud fra almindelige forvaltningsretlige principper, hvor momenter som fristoverskridelsens længde, afgørelsens betydning for klageren og hensynet til andre parter indgår. Kun ekstraordinære forhold kan medføre, at en klage behandles, når der er en modpart.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.
Klagefristens beregning
Planklagenævnet fastslog, at klagefristen skulle beregnes fra den 13. december 2024, da afgørelsen blev offentliggjort og klageren modtog den med klagevejledning. Nævnet bemærkede, at mellemliggende helligdage ikke forlænger klagefristen, medmindre fristen udløber på en helligdag, hvilket ikke var tilfældet her, jf. Planlovens § 60, stk. 2, 3. pkt..
Klagefristen udløb derfor den 10. januar 2025.
Indgivelse af klagen
Klagen blev indgivet i klageportalen den 14. januar 2025. Da der ikke var oplysninger om, at klagen var indgivet tidligere til kommunen eller Planklagenævnet, blev den anset for indgivet for sent.
Undskyldelige omstændigheder
Planklagenævnet fandt ingen undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde fristoverskridelsen. Kommunen havde vejledt korrekt om klagefristen og indgivelsesmetoden via klageportalen.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet afviste klagen på grund af den overskredne klagefrist. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden for seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt.
Lignende afgørelser