Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af landzonetilladelse til 48 meter høj antennemast i Skødstrup

Aarhus Kommune har meddelt landzonetilladelse til opførelse af en 48 meter høj antennemast med teknikskab på en kommunalt ejet ejendom i Skødstrup. Ejendommen ligger i landzone, inden for kystnærhedszonen og en skovbyggelinje, og er i kommuneplanen udpeget som konsekvensområde omkring tekniske anlæg.

Ansøgning og kommunens afgørelse

Ansøgeren, som har en dækningsforpligtelse i området, har redegjort for, at placeringen er nødvendig for at sikre tilstrækkelig mobildækning. Flere alternative placeringer blev undersøgt, men fundet uegnede. Kommunen har givet tilladelse med vilkår om, at masten skal være tilgængelig for andre operatører, have en neutral farve, afskærmes med beplantning og nedtages senest et år efter endt brug. Kommunen lagde vægt på den samfundsmæssige interesse i at sikre god telekommunikation.

Klagen

En lokal grundejerforening har påklaget afgørelsen. Klageren bestrider behovet for masten, da de ikke oplever dækningsproblemer. Derudover peger klageren på mere velegnede alternative placeringer og udtrykker sundhedsmæssige bekymringer ved at placere masten tæt på en børneinstitution.

Planklagenævnet har stadfæstet Aarhus Kommunes landzonetilladelse til opførelse af en 48 meter høj antennemast. Nævnet fandt, at opførelsen af masten kræver landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1, da den ikke er omfattet af undtagelserne i lovens § 36.

Nævnets vurdering af landzonetilladelsen

Planklagenævnet vurderede, at der er en betydelig samfundsmæssig interesse i at etablere masten for at opfylde en dækningsforpligtelse i området. Nævnet henviste til Planlovens § 35, stk. 12, som giver mulighed for at tillægge hensynet til mobildækning særlig vægt, medmindre væsentlige hensyn til landskab, natur, miljø eller naboer taler afgørende imod.

Nævnet fandt det tilstrækkeligt godtgjort, at kommunen havde undersøgt alternative placeringer, og at den valgte placering var den mest hensigtsmæssige. Der blev lagt vægt på, at masten placeres ca. 200 meter fra nærmeste nabo i tilknytning til en fodboldbane og i et område, der i kommuneplanen er udpeget til tekniske anlæg.

Sundhedsmæssige bekymringer og andre forhold

Vedrørende de sundhedsmæssige bekymringer henholdt Planklagenævnet sig til Sundhedsstyrelsens vurdering, som fastslår, at der ikke er sundhedsfare forbundet med mobilmaster, så længe de fastsatte grænseværdier overholdes.

Nævnet afviste at behandle klagepunkter vedrørende tab af ejendomsværdi og dispensation fra skovbyggelinjen. Spørgsmål om skovbyggelinjen hører under Naturbeskyttelsesloven § 17 og behandles af Miljø- og Fødevareklagenævnet. Afgørelsen betyder, at kommunens tilladelse er gældende.

Lignende afgørelser