Principmeddelelse om afbrydelse af kontakt mellem anbragte børn/unge og forældre/netværk
Dato
23. november 2024
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Barnets Lov
Emner
børne- og ungeudvalgets kompetence, afbrydelse af brev-, e-mail- og telefonforbindelse, Afbrydelse af kontakt, Anbragte børn, anden kommunikation
Lovreferencer:
Principmeddelelsen samler og fastlægger praksis for afbrydelse af kontakt mellem forældre/netværk og et anbragt barn efter barnets lov. Sagerne belyser, hvad der forstås ved "anden kommunikation" ud over traditionel brev- og telefonkontakt.
Sagerne omhandler en række forskellige situationer, hvor kontakten blev afbrudt af hensyn til barnets sundhed og udvikling. I flere tilfælde var der tale om forældre med manglende indlevelsesevne, hvis kontakt skabte loyalitetskonflikter, utryghed og stress hos børnene. Dette kom til udtryk ved, at børnene reagerede negativt, blev udadreagerende, indadvendte eller følelsesmæssigt pressede efter kontakt.
De konkrete sager dækker et bredt spektrum af kommunikationsformer:
- Sag 1: Afbrydelse af telefonkontakt og kommunikation via smart-enheder som Apple Watch og smartphones.
- Sag 2: Fuldstændig afbrydelse af al kontakt, inklusiv fysisk samvær, breve, e-mails og gaver, frem til barnets 18-års fødselsdag, baseret på barnets eget vedvarende ønske og forælderens manglende empati.
- Sag 3: Afbrydelse af al ikke-fysisk kontakt, både på grund af barnets trivsel og på grund af en tidligere voldsdom mod forælderen.
- Sag 4 & 5 (videreført praksis): Bekræftelse af, at kontakt via internet, sociale medier og Facetime også kan afbrydes. Desuden fastslås det, at en kommune ikke selv kan beslutte kontakt sjældnere end én gang hver fjerde uge, da dette sidestilles med en afbrydelse, som kræver en afgørelse fra børne- og ungeudvalget.
Ankestyrelsen fastslår, at begrebet "anden kommunikation" i Bekendtgørelse af barnets lov § 105 skal forstås bredt og omfatter alle former for kontakt, der ikke er fysisk samvær. Dette inkluderer moderne digitale kommunikationsformer.
Principper for afbrydelse af kontakt
Ankestyrelsen stadfæstede i flere sager børne- og ungeudvalgets afgørelser om at afbryde kontakt. Afgørelserne var primært baseret på, at det var nødvendigt af hensyn til barnets sundhed og udvikling. I én sag blev afgørelsen også truffet på baggrund af viden om, at forælderen havde begået overgreb mod barnet.
Nedenstående tabel illustrerer de former for kommunikation, der kan afbrydes:
Kommunikationstype | Eksempler | Retsgrundlag | Afgørelse |
---|---|---|---|
Digital kommunikation | Sociale medier, internet, smart-enheder (Apple Watch), Facetime | § 105, stk. 1, nr. 2 | Kan afbrydes af hensyn til barnets sundhed og udvikling. |
Traditionel kommunikation | Breve, e-mails, telefonopkald, gaver | § 105, stk. 1, nr. 2 | Kan afbrydes af hensyn til barnets sundhed og udvikling. |
Overgreb | Alle former for kontakt | § 105, stk. 2 | Skal som udgangspunkt afbrydes ved viden eller formodning om overgreb. |
Kompetencefordeling mellem kommune og udvalg
Ankestyrelsen understreger en vigtig proceduremæssig regel: En kommune kan ikke selv træffe afgørelse om, at kontakt skal finde sted sjældnere end én gang hver fjerde uge. En sådan begrænsning sidestilles med en afbrydelse af kontakten.
- En afgørelse om at begrænse kontakt til mindre end én gang pr. 4 uger skal altid træffes af børne- og ungeudvalget.
- Hvis en kommune træffer en sådan afgørelse, er den ugyldig, og sagen skal hjemvises til ny behandling i børne- og ungeudvalget.
Lignende afgørelser