Planklagenævnets afgørelse om lovliggørende landzonetilladelse til brændevirksomhed i Ringsted
Dato
8. maj 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Ringsted Kommunes lovliggørende landzonetilladelse til brændevirksomhed
Ringsted Kommune meddelte den 30. september 2024 en lovliggørende landzonetilladelse til etablering af en brændevirksomhed på ejendommen [A1], 4100 Ringsted. Virksomheden, der omfatter savning, flækning og oplagring af brænde, er indrettet i en eksisterende landbrugsbygning med tilhørende udendørs oplagspladser.
Ejendommens karakter og placering
Ejendommen er en landbrugsejendom på 29,5 ha beliggende i landzone. Ifølge BBR-oplysninger består bebyggelsen af flere stuehuse, stalde, et maskinhus og et værksted. Området er i kommuneplan 2021 for Ringsted Kommune udpeget som bevaringsværdigt landskab, større sammenhængende landskab og særligt værdifuldt landbrugsområde. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer.
Kommunens afgørelse og vilkår
Kommunen vurderede, at det ansøgte krævede landzonetilladelse, da oplagets omfang ikke var undtaget fra kravet, jf. Planloven § 37, stk. 1. Tilladelsen blev givet med henvisning til formålet med landzonebestemmelserne, herunder udnyttelse af overflødiggjorte bygninger og hensynet til erhverv og vækst i landdistrikterne.
Tilladelsen var betinget af en række vilkår:
- Driftstider: Aktiviteter begrænset til hverdage kl. 07:00-18:00 og lørdage kl. 07:00-14:00.
- Støjbegrænsning: Dokumentation for overholdelse af Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdier for det åbne land.
- Oplagshøjde og placering: Maksimal højde på 2 meter inden for afgrænsede arealer.
- Afskærmende beplantning: Etablering af et beplantningsbælte langs oplagets nordlige, sydlige og vestlige afgrænsning med hjemmehørende arter i mindst 3 rækker og en minimumshøjde på 3 meter.
- Belysning: Eventuel udendørs belysning skal være skråt nedadrettet.
- Oplagsfjernelse: Oplag skal fjernes senest 1 år efter virksomhedens ophør.
- Fremtidig udvidelse: Ingen forventning om landzonetilladelse ved fremtidig udvidelse; virksomheden henvises til byzone.
Klagen fra beboere
En gruppe beboere i området klagede over afgørelsen. Klagen fremhævede væsentlige nabogener i form af øget kørsel og støj fra virksomhedens aktiviteter, ofte forekommende sent på dagen, i weekender og på helligdage. Desuden blev det store oplag af træ anset for at være skæmmende i landskabet, og klagerne mente, at den erhvervsmæssige aktivitet hørte hjemme i et erhvervsområde.
Planklagenævnet ændrede Ringsted Kommunes afgørelse af 30. september 2024 til et afslag, hvilket betyder, at kommunens tilladelse ikke længere er gældende.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål vedrørende undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.
Krav om landzonetilladelse
Nævnet fastslog, at ingen af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planloven § 5 u og Planloven §§ 36-38, fandt anvendelse i den konkrete sag. Derfor krævede den ansøgte brændevirksomhed en landzonetilladelse.
Vurdering af brændevirksomhed i landzone
Planklagenævnet fandt, at der ikke kunne gives landzonetilladelse til brændevirksomheden med oplag på ejendommen. Nævnet lagde vægt på følgende:
- Ikke-primært erhverv: Forarbejdning af tilført træ betragtes som et ikke-primært erhverv, uanset ejendommens status som landbrugsejendom.
- Placering i erhvervsområde: Ikke-primære erhverv bør placeres i områder, der er planlagt til erhverv, og hvor infrastrukturen er egnet hertil.
- Manglende særlige omstændigheder: Der forelå ingen særlige omstændigheder, der begrundede placeringen af erhvervet i landzone frem for et udlagt erhvervsområde.
- Præcedensvirkning: Hensynet til at undgå uønsket præcedens blev også tillagt vægt.
Nævnet bemærkede desuden, at et mindre, ikke-skæmmende oplag i tilknytning til overflødiggjorte landbrugsbygninger kan etableres uden tilladelse efter Planloven § 37, stk. 3, men dette var ikke tilfældet her.
Afgørelsens endelighed
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4.
Lignende afgørelser