Afvisning af klage over parasolopstilling: Forvirring om e-boks var ikke en 'særlig grund' til at se bort fra klagefrist
Dato
24. november 2023
Kommune
Københavns Kommune
Eksterne links
Tags
Et spisested klagede til Vejdirektoratet over Københavns Kommunes afslag på tilladelse til at opstille to parasoller på et offentligt vejareal. Klagen blev dog indgivet efter udløbet af den lovbestemte klagefrist på fire uger.
Sagens tidslinje
Hændelse | Dato | Bemærkninger |
---|---|---|
Kommunens afgørelse | 23. august 2023 | Afslag på tilladelse til opstilling af parasoller. |
Klagefristens udløb | 20. september 2023 | 4 uger efter kommunens afgørelse. |
Klage modtaget | 11. oktober 2023 | Klagen blev modtaget i Vejdirektoratet efter fristens udløb. |
Vejdirektoratets afgørelse | 24. november 2023 | Klagen afvises pga. overskredet frist. |
Begrundelse for forsinket klage
Klageren erkendte, at klagen var indgivet for sent, og begrundede forsinkelsen med forvirring over kommunens kommunikationskanaler. Mens anden korrespondance var modtaget via privat mail, blev afslaget sendt til virksomhedens e-boks, hvilket blev overset.
Vejdirektoratets vurdering
Vejdirektoratet skulle vurdere, om der forelå en "særlig grund" til at se bort fra den overskredne klagefrist, jf. Vejlovens § 132, stk. 3. Vejdirektoratet konkluderede, at forvirring om kommunikationskanaler ikke udgør en særlig grund. Det blev fremhævet, at det er den enkelte ansøgers eget ansvar at holde sig orienteret via de kanaler, som myndigheden anvender.
På denne baggrund blev klagen afvist. Vejdirektoratet bemærkede, at spisestedet har mulighed for at indsende en ny ansøgning for den kommende sæson.
Vejdirektoratet afviser at behandle klagen, da den er indgivet efter klagefristens udløb. Vejdirektoratet fandt ikke, at der forelå særlige grunde til at se bort fra overskridelsen af klagefristen.
Lignende afgørelser