Planklagenævnets afvisning af klage vedrørende selskabslokaler på [A1], Greve, grundet overskredet klagefrist
Dato
27. november 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Greve Kommunes afgørelse om, at selskabslokaler på [A1],
Greve Kommune traf den 28. marts 2018 afgørelse om, at selskabslokaler på ejendommen [A1], 2670 Greve, var i overensstemmelse med lokalplan nr. 12.41, Håndværkerbyen. En grundejerforening i området klagede over denne afgørelse. Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Sagen omhandler primært spørgsmålet om overholdelse af klagefrister og Planklagenævnets kompetence.
Sagens tidslinje og klageforløb
Greve Kommune udstedte byggetilladelse til indvendig ombygning af en eksisterende værkstedsbygning til selskabslokaler den 28. marts 2018. Byggeriet blev færdigmeldt den 17. oktober 2018, og ibrugtagningstilladelse blev givet den 5. oktober 2022. Klageren modtog først afgørelsen af 28. marts 2018 via aktindsigt den 7. juli 2023.
Klageren indgav den 1. december 2023 en klage over ibrugtagningstilladelsen af 5. oktober 2022 til Planklagenævnet. Denne klage blev afvist af nævnet den 26. februar 2024, da der ikke var truffet en afgørelse efter planloven. Herefter indgav klageren den 23. juli 2024 en klage over den oprindelige afgørelse af 28. marts 2018.
Klageren anførte, at vedkommende hverken var blevet hørt eller individuelt klagevejledt i forbindelse med kommunens afgørelse af 28. marts 2018, og at kendskabet til den lokalplanstridige afgørelse først opstod ved modtagelse af aktindsigt den 7. juli 2023. Klageren fremhævede også, at ibrugtagningstilladelsen først forelå den 5. oktober 2022, og at der siden da havde været dialog med kommunen om generne.
Planklagenævnets kompetence og klagefrister
Planklagenævnet har kompetence til at behandle kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet bemærkede, at der ikke var truffet en afgørelse efter planloven vedrørende klagerens påstand om manglende overholdelse af lokalplanens krav om parkering på egen matrikel, og nævnet havde derfor ikke kompetence til at behandle dette klagepunkt. Kommunerne fører tilsyn efter Planloven § 51, stk. 1, men Planklagenævnet kan ikke tage stilling til selve udøvelsen af tilsynspligten, herunder kommunens prioritering af tilsynsopgaver eller beslutning om ikke at træffe en tilsynsafgørelse. I sådanne tilfælde henvises klageren til Ankestyrelsen.
En klage skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Planloven § 60, stk. 1. For indirekte afgørelser, der hverken offentliggøres eller meddeles til klageren, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen, jf. Planloven § 60, stk. 2. En byggetilladelse forstås normalt som en indirekte afgørelse efter planloven om, at forholdet er i overensstemmelse med lokalplanen. Klagefristen suspenderes, hvis klageren havde krav på særskilt underretning efter Planloven § 20, stk. 3, Planloven § 26, Planloven § 31 og Planloven § 35, stk. 6.
Planklagenævnets praksis vedrørende overskridelse af klagefrister er restriktiv, især i sager med modstående interesser. Kun ekstraordinære forhold kan medføre, at en for sent indgivet klage alligevel behandles. Vurderingen tager højde for fristoverskridelsens længde, afgørelsens betydning for klageren, hensynet til andre parter og baggrunden for overskridelsen, herunder om der er givet korrekt klagevejledning eller andre undskyldelige omstændigheder.
Vurdering af klagefristen i den konkrete sag
Planklagenævnet vurderede, at kommunens byggetilladelse af 28. marts 2018 var en indirekte afgørelse efter planloven om, at anvendelsen af ejendommen til selskabslokaler var i overensstemmelse med lokalplanen. Nævnet fandt, at grundejerforeningen ikke var part i sagen, da afgørelsen ikke vedrørte foreningens egne forhold eller ejendomme direkte. Derfor var kommunen ikke forpligtet til at sende afgørelsen med individuel klagevejledning til klageren, og den manglende klagevejledning havde ingen betydning for klagefristen.
Klagefristen skulle derfor beregnes fra det tidspunkt, hvor klageren fik kendskab til afgørelsen, hvilket senest var den 7. juli 2023, da klageren modtog afgørelsen via aktindsigt. Dette betød, at klagefristen senest udløb den 4. august 2023. Klagen blev indgivet den 23. juli 2024 og var dermed indgivet for sent. Den tidligere klage af 1. december 2023 over ibrugtagningstilladelsen var også indgivet efter klagefristens udløb og kunne derfor ikke medføre, at klagefristen blev anset for overholdt.
Planklagenævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde, at nævnet så bort fra overskridelsen af klagefristen. Nævnet lagde vægt på den restriktive praksis, tilstedeværelsen af andre parter med modsatrettede interesser og fraværet af særlige omstændigheder, der talte for en fravigelse.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen over Greve Kommunes afgørelse af 28. marts 2018, da klagefristen var overskredet.
Afvisning af klage grundet overskredet frist
Nævnet fastslog, at klagefristen på 4 uger, jf. Planloven § 60, stk. 1, for indirekte afgørelser, jf. Planloven § 60, stk. 2, begyndte at løbe, da klageren fik kendskab til afgørelsen. Dette skete senest den 7. juli 2023, da klageren modtog afgørelsen via aktindsigt. Klagefristen udløb dermed senest den 4. august 2023. Da klagen først blev indgivet den 23. juli 2024, var den indgivet for sent. Nævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af klagefristen, især da der var andre parter med modsatrettede interesser i sagen.
Manglende kompetence vedrørende tilsyn
Planklagenævnet havde ikke kompetence til at behandle klagepunktet vedrørende manglende overholdelse af lokalplanens parkeringskrav, da der ikke var truffet en afgørelse efter planloven om dette forhold. Nævnet kan ikke tage stilling til kommunens udøvelse af tilsynspligten.
Afgørelsens endelighed
Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser