Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til etablering af støjvold
Dato
20. december 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Nordfyns Kommunes afslag på landzonetilladelse til etablering
Nordfyns Kommune meddelte den 20. august 2024 afslag på en landzonetilladelse til etablering af en jordvold på en ejendom i Morud. Ansøgeren har efterfølgende klaget over denne afgørelse til Planklagenævnet.
Planklagenævnet har i denne sag behandlet to hovedspørgsmål:
- Om det ansøgte forhold er undtaget fra kravet om landzonetilladelse.
- Om der kan gives landzonetilladelse til forholdet i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.
Ejendommens karakteristika og kommuneplanen
Ejendommen, der er 2,5 ha stor, ligger i landzone og er registreret som en landbrugsejendom med et stuehus, en lager- og kontorbygning samt en tiloversbleven landbrugsbygning. Området er i Kommuneplan 2021 for Nordfyns Kommune udpeget som et større sammenhængende landskab. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer.
Kommuneplanens retningslinje for landskab (nr. 3.5.2) fastslår, at større sammenhængende landskabsområder skal friholdes for større bebyggelse og tekniske anlæg, medmindre landskabelige værdier kan sikres. Dele af ejendommen er også udpeget som naturbeskyttelsesområde og område med økologiske forbindelser, men den ansøgte placering af jordvolden ligger uden for disse specifikke områder.
Det ansøgte projekt
Ansøgningen omhandler etablering af en 47 meter lang støjvold, der vil kræve anvendelse af 500 m³ jord. Volden ønskes placeret langs [A1], fra ejendommens indkørsel op til dens nordlige skel, på den modsatte side af den eksisterende beplantning mellem bebyggelsen og [A1].
Kommunens afslag
Nordfyns Kommune begrundede sit afslag med, at det ansøgte ville stride mod de planmæssige hensyn, kommunen skal varetage i henhold til planloven. Kommunen vurderede, at projektet ikke var anlægningsmæssigt begrundet, og at en tilladelse ville være i strid med planlovens bestemmelser om at hindre spredt bebyggelse i det åbne land. Kommunen lagde desuden vægt på, at ansøgeren ikke ønskede at fremlægge støjmæssige beregninger, der kunne dokumentere et højt støjniveau fra [A1] mod boligen, og vurderede derfor det ansøgte som byggeri i det åbne land.
Planklagenævnet stadfæster Nordfyns Kommunes afgørelse af 20. august 2024, hvilket betyder, at kommunens afslag på landzonetilladelse til etablering af jordvolden forbliver gældende.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelse efter Planlovens § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3, herunder om et forhold kræver landzonetilladelse.
Krav om landzonetilladelse
Nævnet fastslår, at ingen af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse, som beskrevet i Planlovens § 5 u og Planlovens §§ 36-38, finder anvendelse i denne sag. Derfor kræver den ansøgte jordvold en landzonetilladelse.
Vurdering af terrænregulering i landzone
Planklagenævnet bemærker, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Landzonereglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af primære erhverv.
Jordvolde af en vis størrelse anses for en ændret anvendelse af et ubebygget areal og kræver derfor landzonetilladelse. Sådanne volde påvirker landskabet og bør kun tillades, hvis der foreligger en særlig begrundelse.
Planklagenævnets konkrete vurdering
Planklagenævnet finder, at der ikke kan gives tilladelse til den ansøgte støjvold. Nævnet lægger vægt på, at støjvolden har en betydelig størrelse og på den ansøgte placering vil fremstå fritliggende og uden tilknytning til ejendommens eksisterende bebyggelse. Nævnet vurderer, at hensynet til at dæmpe støj for den konkrete ejendom ikke kan opveje den negative påvirkning af landskabet, som støjvolden vil medføre. Klagepunktet vedrørende krav om støjmålinger er ikke behandlet, da det ikke ville have afgørende betydning for afgørelsens resultat.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser