Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til støjvolde ved skydebane
Dato
10. april 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Nyborg Kommunes landzonetilladelse til etablering og udvidelse
Lovreferencer
Nyborg Kommune meddelte den 26. april 2024 landzonetilladelse til etablering og udvidelse af fire støjvolde omkring en skydebane på ejendommen [Adresse1], 5540 Ullerslev. Danmarks Naturfredningsforening, Nyborg, klagede over afgørelsen, hvilket førte til Planklagenævnets behandling af sagen.
Ejendommen, der er 2,1 hektar stor, ligger i landzone og er udpeget som skovrejsningsområde og støjbelastet areal i kommuneplan 2021 for Nyborg Kommune. Den er desuden omfattet af kommuneplanramme 30.A.1 for [Forening1] og ligger i kystnærhedszonen, 1,6 kilometer fra kysten. Ejendommen er også omfattet af lokalplan nr. 31, [Forening1].
Lokalplanens formål og bestemmelser
Lokalplanens formål er at sikre, at den eksisterende [Forening1] kan anvendes med mindst mulig støjbelastning for beboerne, at afveje planlægningsmæssige og støjmæssige forhold omkring skydebanen, og at indpasse skydebanen hensigtsmæssigt i landskabet. Lokalplanens § 8 om ubebyggede arealer fastsætter, at jordvoldene skal beplantes udvendigt med lave buske, der ikke må vokse op over voldenes top, og at de indvendige sider ikke må beplantes. Jordvoldenes højder fastlægges ved kommunens miljøgodkendelse efter Miljøbeskyttelseslovens kap. 5.
Ansøgningens indhold
Ansøgningen fra 1. august 2023 omhandlede etablering af to nye jordvolde og udvidelse af to eksisterende. Formålet var at forhøje voldene til 7-9 meter for at overholde støjkrav til [Forening1] og opnå en betydelig støjreduktion. Til projektet skulle anvendes 43.099 m³ jord. Ansøgningen angav, at voldene ville blive beplantet og ikke ville påvirke landskabet betragteligt.
Nyborg Kommunes afgørelse
Kommunen vurderede, at det ansøgte ikke stred mod Planlovens intentioner for landzoneudvikling, idet etablering og udvidelse af voldene ikke ville ændre det landskabelige udtryk eller befolkningens adgang til kysten. Kommunen lagde vægt på, at støjvoldene ville forbedre lokalplanens formål om at begrænse støjbelastningen. Tilladelsen blev givet med betingelser om placering og udformning, bevarelse af naturligt terræn ved naboskel, ingen ændring af sten- og jorddiger jf. Museumslovens § 29e, samt etablering af et beplantningsbælte med egnstypiske træer og buske senest et år efter anlæggets etablering.
Planklagenævnet stadfæster Nyborg Kommunes afgørelse af 26. april 2024 om landzonetilladelse til etablering og udvidelse af fire støjvolde på ejendommen [Adresse1], 5540 Ullerslev. Dette betyder, at kommunens afgørelse er gældende.
Planklagenævnets kompetence og landzoneregler
Planklagenævnet er kompetent til at behandle kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, samt retlige spørgsmål jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fastslog, at ingen af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 5 u og Planlovens §§ 36-38, fandt anvendelse i sagen, hvorfor det ansøgte krævede landzonetilladelse.
Generelle principper for landzoneadministration
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre bymæssig udvikling i planlagte områder. Administrationen skal varetage landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser, herunder erhvervslivets muligheder for vækst og udvikling. Hensynet til miljøet, herunder forebyggelse af forurening og støjulemper, skal også indgå, jf. Planlovens § 1, stk. 2, nr. 5. Jordvolde af et vist omfang anses for en ændret anvendelse af ubebyggede arealer og kræver landzonetilladelse, og de bør kun tillades, hvis der foreligger en særlig begrundelse.
Planklagenævnets vurdering
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. Nævnet lagde vægt på, at støjvoldene har til formål at begrænse støjgenerne fra skydebanen, og at den ansøgte udbygning af voldanlægget er nødvendig for at overholde de fastsatte støjgrænser. Det fremgår desuden af lokalplanen, at der skal være anlagt jordvolde omkring skydebanen for at begrænse støj. Nævnet vurderede derfor, at der forelå et særligt tilfælde, der kunne begrunde etablering og udvidelse af jordvoldene.
Klagerens anbringende om, at den tilførte jord var lettere forurenet, kunne ikke føre til et andet resultat, da dette forhold primært varetages efter reglerne om miljøgodkendelse i miljøbeskyttelsesloven. Nævnet bemærkede, at udnyttelse af landzonetilladelsen forudsætter, at alle øvrige tilladelser er givet.
Forhold der ikke behandles
Planklagenævnet behandlede ikke klagepunktet vedrørende naboejendommens ønske om at ændre en spejderhytte til fritidshus, da dette ikke var omfattet af den afgørelse, der var klaget over.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har afvist sagen, klagen ikke er tilbagekaldt, og nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2.
Lignende afgørelser