Afslag på genoptagelse af Planklagenævnets afgørelse vedrørende klage over Frederiksberg Kommunes dispensation til et krisecenter
Dato
23. oktober 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afslag på genoptagelse af Planklagenævnets afgørelse om afvisning af klage over Frederiksberg
Lovreferencer
Planklagenævnet har afvist en anmodning om genoptagelse af en sag vedrørende Frederiksberg Kommunes dispensation fra lokalplan nr. 15. Dispensationen, der blev givet den 1. juni 2023, omhandlede indretning af et krisecenter for børn og unge under 18 år på en ejendom på Frederiksberg. Klagenævnet havde tidligere, den 20. februar 2024, afvist klagen over dispensationen, da klagefristen var overskredet.
Sagens forløb
Frederiksberg Kommune udstedte den 1. juni 2023 en byggetilladelse og dispensation fra lokalplan nr. 15 til etablering af et krisecenter. En ejerforening og en gruppe beboere klagede den 16. juni 2023 via e-mail til Byggeklageenheden under Nævnenes Hus. Byggeklageenheden afviste klagen den 19. september 2023 og videresendte den ikke til Planklagenævnet, da det fremgik, at klagen allerede var sendt dertil.
I perioden fra den 7. november til den 16. november 2023 opstod der korrespondance mellem klagernes advokat og Nævnenes Hus, hvor det blev klarlagt, at der ikke eksisterede en sag hos Planklagenævnet, og at klager skulle indgives via klageportalen. Klagerne indgav herefter en klage via klageportalen den 17. november 2023.
Planklagenævnet afviste klagen den 20. februar 2024 med henvisning til, at klagefristen var overskredet. Klageren anmodede efterfølgende om genoptagelse af sagen den 5. marts 2024, med yderligere bemærkninger den 13. juli og 21. august 2024. Klageren anførte, at Planklagenævnet ikke havde taget stilling til Byggeklageenhedens oversendelsespligt, og at klagen burde anses for indgivet den 16. juni 2023.
Klagefrister og videresendelsespligt
En kommunes afgørelse om dispensation efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 kan påklages til Planklagenævnet. Klagen skal indgives skriftligt inden 4 uger efter meddelelse af afgørelsen, jf. Planloven § 60, stk. 1. På tidspunktet for kommunens afgørelse fremgik tilsvarende regler af Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Ifølge Forvaltningsloven § 7, stk. 2 skal en myndighed, der modtager en henvendelse uden for sit sagsområde, videresende den til rette myndighed. En klagefrist kan normalt anses for overholdt, hvis klagen ved en undskyldelig fejltagelse er indgivet til en forkert myndighed, der har pligt til at videresende den.
Planklagenævnet har afslået anmodningen om at genoptage sagen, og nævnets oprindelige afgørelse af 20. februar 2024 står dermed ved magt.
Planklagenævnets kompetence og genoptagelsesbetingelser
Planklagenævnet har kompetence til at vurdere, om en sag skal genoptages. Nævnet har pligt til at genoptage en sag, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:
- Der er nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, som sandsynligvis ville have ændret sagens resultat.
- Nævnet har begået væsentlige sagsbehandlingsfejl ved den tidligere behandling.
- Der er væsentlige nye retlige forhold, f.eks. hvis domstolene har underkendt nævnets fortolkning eller praksis i en tilsvarende sag.
Nævnet har derimod ikke pligt til at genoptage en sag alene på grund af uenighed i nævnets fortolkning eller praksis.
Vurdering af klagerens anmodning
Klageren anførte, at Planklagenævnet ikke havde taget stilling til Byggeklageenhedens oversendelsespligt, og at klagen burde anses for indgivet den 16. juni 2023. Planklagenævnet fastholdt sin tidligere vurdering fra afgørelsen af 20. februar 2024. Nævnet havde allerede vurderet, at klagen ikke kunne anses for indgivet ved indsendelsen til Byggeklageenheden den 16. juni 2023, da der ikke var tale om en undskyldelig fejltagelse.
Nævnet lagde vægt på, at Frederiksberg Kommunes afgørelse af 1. juni 2023 var vedlagt en korrekt klagevejledning til Planklagenævnet. Klagerne var desuden opmærksomme på, at der skulle klages til begge klageinstanser. Derfor fandt nævnet, at klagen først kunne anses for indgivet til Planklagenævnet den 17. november 2023, hvilket var mere end 4 måneder efter klagefristens udløb den 29. juni 2023.
Planklagenævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde, at nævnet så bort fra den overskredne klagefrist. Nævnet bemærkede, at dets praksis er restriktiv i sager med modstående interesser, og at det må bero på en fejl fra klagernes side, at klagen ikke blev indgivet rettidigt til Planklagenævnet.
Da klageren ikke har fremlagt nye faktiske oplysninger, og der reelt er tale om uenighed i nævnets afgørelse, er betingelserne for genoptagelse ikke opfyldt. Planklagenævnet afviser derfor at genoptage sagen.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Afgørelsen om afslag på genoptagelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser