Afvisning af klage over Hjørring Kommunes afgørelse om placering af sommerhus grundet overskredet klagefrist
Dato
3. september 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afvisning af klage over Hjørring Kommunes afgørelse om, at placeringen af et sommerhus
Hjørring Kommune traf den 27. oktober 2023 afgørelse om, at placeringen af et sommerhus på ejendommen [A1] var i overensstemmelse med lokalplan nr. 480.7. En nabo klagede over denne afgørelse, men Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Sagen omhandlede primært spørgsmålet om overholdelse af klagefrister og Planklagenævnets kompetence.
Klagens forløb
Kommunen udstedte byggetilladelse til sommerhuset den 27. oktober 2023. Klageren henvendte sig via e-mail til kommunen den 31. december 2023, hvor det blev anført, at byggeriet nu syntes at overskride principperne i lokalplan nr. 480.6, selvom en tidligere partshøring havde indikeret overholdelse af reglerne. Klageren anmodede om øjeblikkeligt byggestop. Efterfølgende blev der afholdt dialogmøder med både kommunen og ejerne af ejendommen.
Den 27. marts 2024 sendte kommunen en e-mail til klageren med en kopi af afgørelsen og en klagevejledning, der oplyste om en klagefrist på 4 uger til Nævnenes Hus, Planklagenævnet. Klageren indgav dog først sin klage via klageportalen den 7. juli 2024.
Planklagenævnets kompetence og klagefrister
Planklagenævnet har kompetence til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Et klagepunkt vedrørende indbliksgener blev dog vurderet til at falde under byggelovgivningen, som Planklagenævnet ikke har kompetence til. Dette klagepunkt blev derfor videresendt til Byggeklageenheden v/ Nævnenes Hus i henhold til Forvaltningsloven § 7, stk. 2.
Generelt skal en klage indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Planloven § 60, stk. 1. For indirekte afgørelser, som byggetilladelser ofte er i relation til planloven, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen, jf. Planklagebekendtgørelsen § 2, stk. 2. Det er et forvaltningsretligt princip, at klagefristen ikke løber, før en part har modtaget afgørelsen med korrekt klagevejledning.
Planklagenævnets praksis vedrørende overskridelse af klagefrister er restriktiv, især i sager med modstående interesser. Kun ekstraordinære omstændigheder kan medføre, at en for sen klage behandles. Vurderingen tager højde for fristoverskridelsens længde, afgørelsens betydning for klageren, hensynet til andre parter og baggrunden for overskridelsen, herunder om der er givet korrekt klagevejledning.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.
Klagefristens udløb
Kommunens byggetilladelse af 27. oktober 2023 blev anset for en indirekte afgørelse efter planloven om, at projektet var i overensstemmelse med lokalplanen. Klagefristen blev senest beregnet fra den 27. marts 2024, hvor klageren modtog afgørelsen med klagevejledning. Dette betød, at klagefristen udløb den 24. april 2024.
Manglende undskyldelige omstændigheder
Da klagen først blev indgivet den 7. juli 2024, var den indgivet for sent. Planklagenævnet bemærkede, at kommunen havde vejledt korrekt om klagefristen og kravet om indgivelse via klageportalen. Der blev ikke fundet undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde fristoverskridelsen.
Afgørelsens endelighed
Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser