Afvisning af klage over byggetilladelse til enfamiliehus i Gentofte
Dato
30. september 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om byggetilladelse til opførelse af et enfamiliehus i Gentofte
Gentofte Kommune meddelte den 3. maj 2024 byggetilladelse til opførelse af et enfamiliehus på 325 m² med sekundær bebyggelse på 120 m² på en ejendom i Gentofte. Afgørelsen blev truffet i medfør af Byggeloven § 16.
Klage fra omboende
Omboende påklagede afgørelsen den 2. juni 2024 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klagen anførte, at byggetilladelsen var i strid med søbeskyttelseslinjen og kommunens hidtidige praksis for administration af denne. Klager fremhævede, at kommunen tidligere havde meddelt afslag på bebyggelse inden for beskyttelseslinjen til Gentofte Sø og anvendt husrækkereglen som begrundelse.
Klager mente, at kommunen fejlagtigt havde trukket en ny søbeskyttelseslinje, hvilket ville tillade opførelse af huse tættere på Gentofte Sø i strid med naturbeskyttelsesloven og dens formål.
Kommunens svar
Gentofte Kommune bemærkede, at der i høringsperioden var indkommet indsigelser vedrørende overskridelse af husrækkereglen i forhold til søbeskyttelseslinjen. Kommunen oplyste, at linjen i forhold til husrækkereglen var trukket fra hjørnet af én adresse til hjørnet af en anden, og at det ansøgte projekt var blevet revideret i forhold til denne regel.
Kommunen fastholdt, at alle indsigelser var imødekommet, idet den væsentligste del af bebyggelsen respekterede husrækkereglen. Den del af bebyggelsen, der overskred søbeskyttelseslinjen, blev anset for at være sekundær bebyggelse og dermed ikke væsentlig i forhold til naturbeskyttelsesloven. Kommunen vurderede derfor, at projektet ikke krævede dispensation fra naturbeskyttelsesloven.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Gentofte Kommunes byggetilladelse af 3. maj 2024. Nævnet er klagemyndighed for administrative afgørelser, i det omfang det fastsættes i den øvrige lovgivning, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1. Nævnet afgør selv spørgsmålet om sin kompetence, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3.
Begrundelse for afvisning
Nævnet fandt, at Gentofte Kommunes afgørelse om byggetilladelse ikke udgjorde en afgørelse truffet med hjemmel i den øvrige lovgivning, som kunne påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Dette skyldtes, at kommunen i forbindelse med byggetilladelsen ikke havde truffet afgørelse efter naturbeskyttelsesloven.
Det ligger uden for nævnets kompetence at behandle, hvorvidt Gentofte Kommune burde have iagttaget forhold omfattet af naturbeskyttelsesloven. Klager over tilsyn med kommunen kan i stedet indgives til Ankestyrelsen, der fører tilsyn efter kommunestyrelsesloven.
Videresendelse af klage
Da klagen indeholdt et klagepunkt vedrørende byggetilladelsen, som er truffet efter byggelovgivningen, videresendte Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelsen og klagen til Byggeklageenheden ved Nævnenes Hus, som er rette klageinstans for afgørelser efter byggelovgivningen.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser