Stadfæstelse af indskærpelser vedrørende egenkontrol og økologiregnskab i storkøkken
Dato
6. september 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelser i sag om manglende efterlevelse af egenkontrolprocedurer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra Region Midtjylland over to indskærpelser udstedt af Fødevarestyrelsen den 23. april 2024. Klagen blev indgivet den 17. maj 2024 og omhandlede manglende efterlevelse af egenkontrolprocedurer samt mangelfuld udarbejdelse af en samlet økologiopgørelse.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelser med en enkelt ændring i ordlyden for den ene indskærpelse. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Indskærpelse om egenkontrolprocedurer
Nævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse om, at virksomheden skal indføre, iværksætte og følge faste procedurer baseret på HACCP-principperne. Dette skyldtes, at virksomheden ikke havde fulgt sin egen skriftlige egenkontrolprocedure for nedkøling, som foreskrev nedkøling fra 65 °C til under 10 °C inden for fire timer. Dokumentationen viste, at nedkølingen i otte tilfælde blev afsluttet ved temperaturer over 10 °C, og virksomheden havde selv angivet, at personalet ikke kunne nå at nedkøle fødevarerne tilstrækkeligt inden arbejdstids ophør. Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Hygiejneforordningens artikel 5, stk. 1.
Indskærpelse om økologiopgørelse
Nævnet stadfæstede også Fødevarestyrelsens indskærpelse vedrørende økologiopgørelsen, men ændrede ordlyden til: ”Opgørelserne over økologiprocenten skal foretages efter den fastsatte frekvens og minimum en gang hver tredje måned.” Virksomheden, der var registreret til at anvende det økologiske spisemærke sølv, havde ikke udarbejdet en samlet opgørelse over økologiprocenten for alle sine leverandører. Dette var i strid med Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift § 10, stk. 3. Nævnet vurderede, at manglen ikke var bagatelagtig, da den kunne føre til vildledning af forbrugerne og manglende overholdelse af betingelserne for spisemærket.
Lignende afgørelser