Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage grundet overskredet klagefrist i sag om naturbeskyttelse og vandløb

Sagen omhandler en klage over Vejle Kommunes afgørelse af 8. marts 2024 vedrørende udpegning af beskyttet natur, afslag på dispensation til tilstandsændringer og påbud om reetablering af beskyttet natur og vandløb på matr. nr. [Matrikelnummer 1], [Matrikelnummer 2] og [Matrikelnummer 3] i Vejle. Kommunens afgørelse fastslog, at flere arealer på de nævnte matrikler var omfattet af beskyttelsen i Naturbeskyttelseslovens § 3.

Kommunen meddelte afslag på dispensation til at foretage tilstandsændringer i den beskyttede natur og det beskyttede vandløb. Samtidig blev der meddelt påbud om reetablering af de berørte områder. Afgørelsen indeholdt en klagevejledning, der oplyste om en klagefrist på 4 uger fra meddelelsesdatoen, og at klagen skulle indgives via klageportalen til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Ejendommens ejer indgav klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 19. april 2024. Klagen omhandlede specifikt oprensning af grøfter og vandløb på ejendommen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Vejle Kommunes afgørelse.

Begrundelse for afvisning

Klagefristen for afgørelser truffet efter Naturbeskyttelseslovens § 87, stk. 1 og Vandløbslovens § 81 er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Vejle Kommunes afgørelse blev meddelt den 8. marts 2024, hvilket betød, at klagefristen udløb den 5. april 2024. Klagen blev indgivet den 19. april 2024, og var dermed indgivet efter klagefristens udløb.

Nævnet bemærkede, at der ikke findes specifikke bestemmelser i Naturbeskyttelsesloven eller Vandløbsloven, der giver Miljø- og Fødevareklagenævnet mulighed for at se bort fra overskridelser af klagefristen. Dog kan en myndighed i særlige tilfælde, ifølge almindelig forvaltningsretlig praksis, realitetsbehandle en for sent indgivet klage. Ved vurderingen tages der hensyn til fristoverskridelsens længde, undskyldelige omstændigheder (herunder korrekt klagevejledning) og hensynet til andre parter.

Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis er restriktiv, især i sager med modstående interesser. En klage indgivet efter fristens udløb afvises som udgangspunkt, selv ved en kort overskridelse. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige forhold i denne sag, der kunne begrunde at se bort fra fristoverskridelsen. Dette skyldtes, at klagevejledningen var korrekt, nævnets praksis er restriktiv, og klager ikke havde fremført forhold, der kunne undskylde den forsinkede indgivelse af klagen.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1.

Lignende afgørelser