Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af klage over Nyborg Kommunes påbud om lovliggørelse inden for fredningsområde

Sagen omhandler en klage over Nyborg Kommunes påbud af 8. marts 2024 om fysisk lovliggørelse af rydning, fældning af træer og gødskning på matr.nr. [Matrikelnummer 1] og [Matrikelnummer 2] i Nyborg Kommune. Ejendommene er omfattet af fredningen af Knudshovedhalvøen fra 2004.

Kommunen varslede påbuddet den 26. januar 2024, med en frist for efterkommelse senest den 3. maj 2024. Påbuddet specificerede de handlinger, der skulle udføres for at lovliggøre forholdene. Det fremgik, at fredningsnævnet allerede havde behandlet dele af sagen i en afgørelse af 3. april 2022 vedrørende dispensation, og at kommunens påbud derfor primært omhandlede de forhold, der krævede fysisk lovliggørelse. Dog inkluderede påbuddet også forhold vedrørende etablering og delvis fældning af et plantebælte, som ikke var behandlet af fredningsnævnet, men som var påbudt i henhold til fredningskendelsens § 9.

Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet

Ejendommens ejer påklagede kommunens afgørelse den 4. april 2024 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren, repræsenteret ved en konsulent, anførte primært, at afgørelsen ikke opfyldte de almindelige krav til bestemthed og generelt led af mangler. Det blev fremhævet, at påbuddet ikke klart angav, hvilke bestemmelser i fredningskendelsen fra 2004 der var overtrådt, og at det fejlagtigt antydede, at overtrædelse af plejeplanen var et ulovligt forhold omfattet af Naturbeskyttelsesloven § 73, stk. 5.

Klageren bestred desuden, at fredningskendelsen indeholdt bestemmelser, der pålagde lodsejere aktiv naturpleje, og afviste kommunens påstand om, at fredningsnævnet den 17. september 2023 skulle have godkendt kommunens plejeplan forud for de påståede ulovlige aktiviteter. Klageren anmodede nævnet om at behandle sagen og ophæve kommunens afgørelse på grund af dens alvorlige mangler, selvom klageren var bekendt med nævnets praksis om at afvise klager over kommunale lovliggørelsespåbud efter Naturbeskyttelsesloven § 73, stk. 5 med henvisning til Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Nyborg Kommunes påbud om fysisk lovliggørelse.

Nævnets begrundelse for afvisning

Nævnet henviste til Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1, som fastslår, at kommunalbestyrelsens afgørelser og beslutninger efter loven kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Dog fremgår det af samme paragraf, 2. pkt., at afgørelser truffet som led i kommunernes tilsyn ikke kan påklages til nævnet.

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at Nyborg Kommunes påbud af 8. marts 2024 var en afgørelse truffet som led i kommunens tilsynsvirksomhed. Dette skyldes, at påbuddet om fysisk lovliggørelse af de ulovlige forhold blev meddelt i forlængelse af fredningsnævnets afgørelse af 3. april 2022, som afviste en lovliggørende dispensation.

Praksis og kompetence

Nævnet anerkendte, at det i visse tilfælde har accepteret klager over kommunale tilsynsafgørelser, især hvor der ikke er mulighed for dispensation, og dermed ingen afgørelser om dispensation, der kan indbringes for nævnet. Dette er dog ikke tilfældet inden for fredningsområdet, hvor der kan søges om dispensation hos fredningsnævnet. Fredningsnævnet tager i den forbindelse stilling til, om der foreligger en overtrædelse af fredningen, og fredningsnævnets afgørelse kan herefter påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Det er nævnets faste praksis at afvise at tage selvstændig stilling til kommunens afgørelse om, hvorvidt der foreligger en overtrædelse. En sådan vurdering kan først ske indirekte i forbindelse med en eventuel klage over fredningsnævnets afgørelse om dispensation og den heri forudsatte afgørelse om overtrædelse af fredningsbestemmelserne.

Miljø- og Fødevareklagenævnet konkluderede derfor, at det ikke havde kompetence til at behandle klagen. Klager over kommunernes tilsyn kan i stedet indgives til Ankestyrelsen, som fører tilsyn med kommunerne efter Kommunestyrelsesloven. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Nyborg Kommunes afgørelse af 8. marts 2024 om påbud om fysisk lovliggørelse af rydning og gødskning m.m. inden for fredning på matr.nr. [Matrikelnummer 1] og [Matrikelnummer 2]. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.

Lignende afgørelser