Afslag på oprettelse af landbrugsejendom da beboelsesbygning ikke var fritliggende
Dato
20. september 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsloven
Højdepunkt
Stadfæstelse af afslag på ansøgning om supplering og oprettelse af landbrugsejendom
En borger ansøgte den 9. februar 2024 Landbrugsstyrelsen om tilladelse til at supplere sin ejendom med et skovareal på ca. 4,8 ha for at oprette en ny selvstændig landbrugsejendom. Det samlede areal ville blive ca. 4,9 ha.
Landbrugsstyrelsens afgørelse
Landbrugsstyrelsen meddelte den 10. april 2024 afslag på ansøgningen. Begrundelsen var, at ejendommens beboelsesbygning ikke opfyldte kravet om at være "fritliggende", som det kræves i Landbrugsloven § 30, stk. 3. Styrelsen lagde vægt på, at der lå fem andre beboelsesbygninger og en institution inden for en radius af 100 meter, hvilket gav ejendommen karakter af at ligge i et bymæssigt område snarere end i landlige omgivelser.
Klagens indhold
Ejeren påklagede afgørelsen den 15. april 2024. Klager argumenterede for, at ønsket havde en historisk baggrund, idet ejendommen var en del af en husmandskoloni fra 1925. Formålet var at overtage plejen af en fredskov, og klager anerkendte, at ejendommen ikke var fritliggende, men søgte dispensation fra dette krav. Landbrugsstyrelsen fastholdt i sine bemærkninger til klagen, at historiske forhold ikke kunne tilsidesætte lovens klare krav, og at arealets anvendelse som fredskov var uden betydning for vurderingen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Landbrugsstyrelsens afgørelse. Nævnet fastslår, at for at en beboelsesejendom, der ikke tidligere har været en landbrugsejendom, kan oprettes som en ny selvstændig landbrugsejendom, er det en betingelse i henhold til Landbrugsloven § 30, stk. 3, at beboelsesbygningen er fritliggende.
Vurdering af ejendommens beliggenhed
Nævnet er enig med Landbrugsstyrelsen i, at ejendommen ikke kan karakteriseres som fritliggende. Vurderingen er baseret på en helhedsvurdering af ejendommens beliggenhed, hvor det er afgørende, om den ligger i landlige omgivelser. Nævnet lægger vægt på, at der ligger adskillige andre bygninger, herunder boliger og en institution, inden for en radius af 100 meter. Desuden ligger ejendommen inden for byskiltet i Otterup, hvilket understøtter, at den er beliggende i et område med bymæssig karakter.
Begrundelse for stadfæstelse
Da kravet om, at beboelsesbygningen skal være fritliggende, ikke er opfyldt, kan der ikke meddeles tilladelse. Klagers argumenter om historiske forhold og ønsket om at pleje en fredskov anses ikke for at være saglige hensyn i vurderingen af, om ejendommen er fritliggende. Nævnet bemærker desuden, at landbrugsloven ikke giver mulighed for at dispensere fra kravet om, at ejendommen skal være fritliggende, da det er en direkte forudsætning i lovteksten.
Lignende afgørelser