Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende krav til indfrysning af kød

Dato

2. maj 2024

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Stadfæstelse af indskærpelse i sag om krav til frysning af kød  Miljø- og Fødevareklagenævnet

En virksomhed klagede over Fødevarestyrelsens indskærpelse vedrørende krav til stabiliserings- og indfrysningsperioden for kalve- og oksekød. Afgørelsen var truffet efter Hygiejneforordningen for animalske fødevarer artikel 3, stk. 1, jf. bilag III, afsnit I, kap. VII, pkt. 4, og Fødevareloven § 58 a, stk. 1. Virksomheden mente, at Fødevarestyrelsens fortolkning af stabiliseringsperioden som værende identisk med pH-faldet var en misforståelse, der skadede branchen. Klager argumenterede for, at modningsprocessen, hvor enzymer mørner kødet og udvikler smag, er en separat og afgørende proces, der tager længere tid end pH-stabilisering.

Fødevarestyrelsens kontrol og indskærpelse

Ved et kontrolbesøg den 13. september 2023 konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden indfrøs kølevarer relativt kort tid inden udløb af køleholdbarheden. Styrelsen fandt, at stabilisering af kød kun varer få dage, ikke stort set hele holdbarhedsperioden. Der blev fundet flere partier kød med indfrysningsdatoer tæt på køleholdbarhedsdatoen, ofte uger efter pakkedatoen. Eksempler inkluderer:

  • Kalvekæbekød pakket 18. august 2023, holdbar til 1. september 2023, indfrosset 25. august 2023.
  • Mørbrad, kødkvæg pakket 28. juli 2023, holdbar til 15. september 2023, indfrosset 8. september 2023.
  • Cuvetter, kødkvæg pakket 21. juli 2022, holdbar til 1. september 2022, indfrosset 25. august 2022.

Virksomheden forklarede, at modningen tog tid, og at de indfrøs varer syv dage før udløb af køleholdbarheden med henblik på salg som fersk frosset kød. De henviste til branchepraksis og en leverandørs oplysninger om indfrysning to til tre dage før udløb. En repræsentant fra brancheforeningen oplyste, at pH-stabilisering sker på få dage, men modning kan tage uger, op til udløbsdatoen. Virksomheden mente, at stabiliserings- og modningsperioden var den samme.

Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at kød til frysning straks skal indfryses, men kan forinden undergå stabilisering i en periode. Denne indskærpelse blev senere uddybet skriftligt. Styrelsen fastholdt, at Hygiejneforordningen for animalske fødevarer artikel 3, stk. 1, jf. bilag III, afsnit I, kap. VII, pkt. 4, alene omtaler en stabiliseringsperiode, ikke en modningsperiode. Stabiliseringsperioden, hvor pH-værdien stabiliseres, er af begrænset længde (få dage), medmindre der er tale om ”dry-ageing”. Styrelsen henviste til en meddelelse fra EU-Kommissionen af 20. juni 2019, der angiver, at indfrysning ved udløbet af holdbarhedsdatoen er i strid med EU-krav. Styrelsen understregede, at holdbarhedsperioden kommer i forlængelse af stabiliseringsperioden, og at der ikke må være overlap. Sen indfrysning kan medføre fødevaresikkerhedsmæssig risiko og vildledning af forbrugere. Styrelsen afviste også, at sen indfrysning kunne ske efter reglerne om dobbelt holdbarhedsmærkning, og bemærkede, at vejledningen kunne give anledning til misforståelse, men at hjemlen i forordningen var klar.

Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen

Fødevarestyrelsen fastholdt sin vurdering og henviste til den skriftlige begrundelse. Styrelsen understregede, at reglen er klar og ikke omtaler en modningsperiode. Det forhold, at andre i branchen praktiserer sen indfrysning, ændrer ikke ved, at klagers fortolkning er ulovlig. Holdbarhed og stabiliseringsperiode er ikke det samme, og kød, der indfryses senere end straks efter stabiliseringsperioden, må kun anvendes til forarbejdning, ikke sælges som fersk indfrosset kød.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 13. september 2023 med en ændring af ordlyden til: ”Kød til frysning skal straks indfryses, men kan forinden undergå stabilisering i en periode.”

Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Hygiejneforordningen for animalske fødevarer artikel 3, stk. 1, jf. bilag III, afsnit I, kap. VII, pkt. 4. Nævnet lagde vægt på ordlyden af bestemmelsen, hvorefter kød skal indfryses senest ved stabiliseringsperiodens udløb. Stabiliseringsperioden blev fortolket i overensstemmelse med EU-Kommissionens meddelelse af 20. juni 2019, som den tid det tager at stabilisere slagtekroppens pH-værdi, typisk få dage, medmindre der er tale om ”dry-ageing”. Bestemmelsen omtaler alene stabilisering, ikke en efterfølgende modningsperiode. Indfrysning ved udgangen af holdbarhedsperioden er som udgangspunkt i strid med reglen.

Nævnet konstaterede, at virksomheden konsekvent havde nedfrosset kød ca. syv dage inden udløb af køleholdbarheden, og at pakkedatoen lå mellem en uge og over en måned forud for indfrysningsdatoen. Da der ikke var tale om ”dry-ageing”, vurderede nævnet, at stabiliseringsperioden højst ville være et par dage. Indfrysningen var derfor ikke sket straks efter stabiliseringsperioden, hvilket var i strid med Hygiejneforordningen for animalske fødevarer.

Nævnet bemærkede, at Fødevarestyrelsen altid skal reagere på overtrædelser af fødevarelovgivningen, og at omkostninger for virksomheden ikke kan fritage for sanktion. Det forhold, at andre virksomheder i branchen måtte overtræde reglerne, fritager heller ikke klager for ansvar. Nævnet kunne desuden kun tage stilling til konkrete afgørelser og ikke til reglernes udformning eller hensigtsmæssighed, da dette er et politisk anliggende. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser