Energiklagenævnets afgørelse om dispensation fra tilslutningspligt til fjernvarme
Dato
18. december 2024
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Højdepunkt
Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på dispensation fra tilslutningspligt
Lovreferencer
Energiklagenævnet modtog en klage fra P1 (klager) vedrørende Brøndby Kommunes afgørelse af 13. februar 2024. Kommunen havde afvist klagers ansøgning om dispensation fra tilslutningspligt til Brøndby Fjernvarme A.m.b.a. for ejendommen beliggende A1, 2605 Brøndby. Klager har aldrig modtaget fjernvarme, men betaler alene afgift. Klager har gennem flere år energioptimeret ejendommen med solfanger, solceller, varmepumper og isolering, hvilket har resulteret i et energimærke ████, der overholder 2023-standarden for lavenergibygninger. Klager argumenterede for, at renoveringen burde sidestilles med nybyggeri, og at energimærket alene burde være afgørende for en dispensation. Klager udtrykte desuden undren over afslaget, da renoveringen bidrager til et grønnere Danmark, og påpegede, at kommunens teknik- og miljøforvaltning oprindeligt havde indstillet til fritagelse, men at dette blev modsat af et flertal i kommunalbestyrelsen. Klager rejste også tvivl om habiliteten hos et kommunalbestyrelsesmedlem, P2, der er næstformand for Brøndby Fjernvarme. Brøndby Kommune fastholdt sin afgørelse, idet de henviste til en konkret vurdering af de fremsendte oplysninger og hensynet til et stabilt og forudsigeligt økonomisk grundlag for fjernvarmeforsyningen. Kommunen afviste desuden inhabilitetsanklagen mod P2, da de ikke fandt, at han havde en tilstrækkelig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald. Brøndby Fjernvarme afgav ingen bemærkninger til klagen.
Energiklagenævnet ophævede Brøndby Kommunes afgørelse af 13. februar 2024 og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om pålagt tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg og forbud mod visse opvarmningssystemer § 12, stk. 1 og Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.
Begrundelseskrav i forvaltningsloven
Energiklagenævnet fandt, at Brøndby Kommunes afgørelse ikke opfyldte begrundelseskravene i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1. Kommunen havde ikke angivet de hovedhensyn, der var bestemmende for skønsudøvelsen ved afslaget på dispensation efter Bekendtgørelse om pålagt tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg og forbud mod visse opvarmningssystemer § 9, stk. 1. Kommunen havde alene anført, at afslaget var baseret på en konkret vurdering af fremsendte oplysninger og hensynet til samfundsmæssige interesser, herunder fjernvarmeforsyningens stabilitet og økonomiske forudsigelighed, uden at uddybe, om der forelå et "særligt tilfælde".
Vurdering af dispensation for lavenergibygninger
Ved den fornyede behandling skal Brøndby Kommune også vurdere, om klager kan meddeles dispensation i henhold til Bekendtgørelse om pålagt tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg og forbud mod visse opvarmningssystemer § 9, stk. 3. Denne bestemmelse giver et retskrav på dispensation for nye ejendomme, der opføres som lavenergibygninger. "Nye ejendomme" defineres i Bekendtgørelse om pålagt tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg og forbud mod visse opvarmningssystemer § 2, nr. 8 til at omfatte modernisering, ombygning eller udvidelse, hvor der etableres et nyt selvstændigt opvarmningssystem. "Lavenergibygninger" defineres i Bekendtgørelse om pålagt tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg og forbud mod visse opvarmningssystemer § 2, nr. 6 som bygninger, der kan klassificeres som lavenergiklasse efter bygningsreglementet.
Lignende afgørelser