Afgørelse om fodermængdeafgift ophævet og hjemvist grundet nye oplysninger
Dato
19. marts 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Foder
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning af afgørelse i sag om skønsmæssig fastsættelse af fodermængdeafgift
Lovreferencer
Sagen omhandler en virksomheds klage over Fødevarestyrelsens skønsmæssige fastsættelse af fodermængdeafgift for indberetningsåret 2020. Virksomheden blev påbudt at fremsende oplysninger om indtægter og manglende indberetninger af fodermængder, men overholdt ikke fristen.
Fødevarestyrelsens afgørelse
Fødevarestyrelsen fastsatte den 15. december 2023 en mængdeafgift på 133.982,16 kr. for indberetningsåret 2020. Afgørelsen blev truffet i medfør af Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 57, stk. 3, da virksomheden ikke havde indberettet de nødvendige oplysninger. Styrelsen baserede sit skøn på flere faktorer:
- Virksomhedens registrering hos styrelsen (handel-foderblandinger, handel-fodermiddel, oplagring, transport og import-tredjelande).
- Årsrapport 2019 fra virk.dk, der viste en bruttofortjeneste på 14.808.672 kr. og 29 gennemsnitlige fuldtidsbeskæftigede.
- Oplysninger fra virksomhedens hjemmeside om salg af ca. 7.500 forskellige foderartikler og pallesalg.
- Toldlister fra Toldstyrelsen, der indikerede indkøb af produkter for ca. 80 millioner kroner fra EU-lande, som kunne være gebyrbelagte.
- Oplysninger fra et kontrolbesøg den 20. september 2023 om, at lageret omsættes fire gange årligt.
- Virksomhedens indberetning for indberetningsåret 2021, som omfattede salg af rene fodermidler, fodermidler i foder- og forblandinger indkøbt fra andre lande samt tilsætningsstoffer. Styrelsen forudsatte samme kategorier for 2020 og anvendte 2021-tallene ganget med en faktor 4, baseret på Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 55, stk. 1, stk. 2 og stk. 4.
Virksomhedens klage
Virksomheden påklagede afgørelsen den 5. januar 2024 og anførte, at den var baseret på urigtige antagelser og faktuelt forkerte forhold. Klager fremhævede, at opgørelsen for 2020, 2021 og 2022 var baseret på data fra leverandører, og at Fødevarestyrelsen havde set bort fra klagers indsigelse af 17. november 2023. Klager bestred, at bruttofortjeneste og medarbejderantal var relevante uden kendskab til produktmix. Det blev oplyst, at ca. 5.500 af de 7.500 artikler på hjemmesiden var tilbehør/udstyr, ikke foder. Klager efterspurgte desuden, hvor stor en del af de indførte varer, der var udført, da en stor del af omsætningen foregår uden for Danmark. Virksomheden bestred også at have oplyst, at varelageret omsættes fire gange årligt, idet dette kun gjaldt én varekategori, og at lageret kun udgør en tredjedel af sortimentet, mens resten er i Tyskland. Varelagerets værdi svinger desuden med op til 50 %.
Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen
Fødevarestyrelsen fastholdt, at bruttofortjeneste og medarbejderantal indikerer virksomhedens størrelse. Styrelsen bemærkede, at oplysningen om ikke-foderrelaterede produkter var ny og i modstrid med observationer under kontrolbesøget, hvor kun et stort foderlager blev observeret. Vedrørende toldlisterne anførte styrelsen, at de viser indførte varer, der skal indgå i regnskabet. Styrelsen henviste til, at klager under rundvisning den 20. september 2023 oplyste, at lageret blev tømt ca. en gang i kvartalet og ikke nævnte et lager i Tyskland.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet klagen over Fødevarestyrelsens afgørelse om skønsmæssig fastsættelse af fodermængdeafgift. Nævnet har i sin prøvelse fokuseret på spørgsmålet om inddragelse af nye oplysninger (nova), jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og stk. 2.
Inddragelse af nye oplysninger
Nævnet er forpligtet til at inddrage nye synspunkter og oplysninger, hvis de er af betydning for sagens behandling. Hvis nye oplysninger ændrer sagen væsentligt, kan det medføre, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos førsteinstansen for at sikre klager en fortsat klagemulighed. Ifølge Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 57, stk. 1, skal foderstofvirksomheder efter anmodning meddele nødvendige oplysninger til beregning af mængdeafgift. Hvis dette undlades, kan styrelsen fastsætte beregningsgrundlaget skønsmæssigt, jf. Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 57, stk. 3.
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at virksomheden er fremkommet med nye oplysninger, som nævnet er forpligtet til at inddrage. Disse oplysninger inkluderer eksistensen af et lager i Tyskland med 2/3 af varesortimentet, at varelageret ikke omsættes fire gange årligt og svinger i værdi, samt at størstedelen af sortimentet er andet end foderprodukter. Nævnet fandt, at disse oplysninger skaber tvivl om rigtigheden af Fødevarestyrelsens beregningsgrundlag for fodermængdeafgiften for 2020.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at nævnet ikke kunne inddrage disse nye oplysninger uden at afskære klager fra en to-instans behandling af sagen, da oplysningerne ikke var indgået i Fødevarestyrelsens førsteinstansbehandling. Nævnet ophæver derfor Fødevarestyrelsens afgørelse af 15. december 2023 om fastsættelse af fodermængdeafgift for indberetningsåret 2020 og hjemviser sagen til fornyet behandling hos Fødevarestyrelsen. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.
Lignende afgørelser