Emballageafgift for importerede plastikposer fastsat skønsmæssigt – Landsskatteretten forhøjede afgiften
Dato
14. august 2024
Hoved Emner
Afgifter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Emballageafgift, Skønsmæssig ansættelse, Plastikposer, Import, Bevisbyrde, Officialprincippet, Uregistreret virksomhed
En enkeltmandsvirksomhed importerede fire store forsendelser af plastikposer fra Jordan uden at være registreret for eller betale emballageafgift. Skattestyrelsen opdagede dette og foretog en skønsmæssig ansættelse af afgiften.
Sagens kerne
Sagen drejede sig om, hvorvidt Skattestyrelsens skønsmæssige opgørelse af emballageafgiften var korrekt. Virksomheden var ikke registreret som oplagshaver eller varemodtager og havde derfor pligt til at betale afgift ved import, jf. Emballageafgiftsloven § 7, stk. 1. Da virksomhedens regnskab var mangelfuldt, var Skattestyrelsen berettiget til at fastsætte afgiften skønsmæssigt, jf. Opkrævningsloven § 5, stk. 2.
Skattestyrelsens metode
Skattestyrelsen baserede sit skøn på en fysisk kontrol af den seneste af fire identiske forsendelser. Kontrollen viste, at 80,43% af poserne var afgiftspligtige bæreposer med hank. Denne fordelingsnøgle blev anvendt på de tre tidligere forsendelser, hvor der manglede dokumentation.
Klagerens argumenter
Virksomheden anfægtede skønnets grundlag og hævdede:
- At det var urimeligt at ekstrapolere resultatet fra én forsendelse til alle fire.
- At Skattestyrelsen havde tilsidesat virksomhedens egne (mangelfulde) opgørelser.
- At Skattestyrelsen havde handlet i strid med officialprincippet ved ikke at indhente oplysninger fra den udenlandske leverandør.
- At den fremlagte dokumentation under klagesagen skulle tillægges vægt.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsens skøn var baseret på det bedst mulige og mest retvisende grundlag. Retten afviste den dokumentation, virksomheden fremlagde under sagen, som upålidelig og irrelevant. Retten fandt heller ingen sagsbehandlingsfejl.
Retten opdagede dog en regnefejl i Skattestyrelsens oprindelige afgørelse. Skattestyrelsen havde ved en fejl kun beregnet afgift af ca. 64% af vægten i stedet for de konstaterede 80,43%. Landsskatteretten korrigerede denne fejl, hvilket resulterede i en forhøjelse af den samlede afgift.
Landsskatteretten stadfæstede, at en virksomhed var pligtig til at betale emballageafgift for fire importerede forsendelser af plastikposer, da virksomheden ikke var registreret efter Emballageafgiftsloven. Da virksomhedens regnskabsmateriale var utilstrækkeligt til at opgøre afgiften, var Skattestyrelsen berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse i henhold til Opkrævningsloven § 5, stk. 2.
Skønnets grundlag og formalitet
Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsens skøn var udøvet på et korrekt og forsvarligt grundlag. Skønnet var baseret på en fysisk optælling af den ene af fire forsendelser, hvor fordelingen mellem afgiftspligtige og afgiftsfrie poser blev fastslået. Denne fordeling blev derefter anvendt på de tre tidligere, udokumenterede forsendelser. Retten fandt dette at være det bedst mulige grundlag, da den dokumentation, klageren fremlagde, blev anset for upålidelig. Retten fandt desuden, at Skattestyrelsens afgørelse var tilstrækkeligt begrundet og at officialprincippet var overholdt.
Korrektion af regnefejl og forhøjelse af afgift
Landsskatteretten konstaterede, at Skattestyrelsen ved en fejl havde beregnet afgiften af en for lav vægt for de tre første forsendelser. Skattestyrelsen havde anvendt en procentsats på 80,43% på en allerede reduceret vægt, hvilket resulterede i en for lav afgiftsopkrævning.
Landsskatteretten korrigerede beregningen, så den afspejlede den korrekte fordeling på 80,43% af den samlede vægt for alle forsendelser. Dette medførte en forhøjelse af den samlede emballageafgift med 841.981 kr.
Den korrigerede afgiftsberegning blev opgjort som følger:
Periode | Faktureret Vægt (kg) | Skønnet Afgiftspligtig Vægt (kg) | Afgiftssats (kr./kg) | Afgiftsbeløb (kr.) |
---|---|---|---|---|
2. juni 2020 | 26.431,40 | 21.258,78 | 66,00 | 1.403.079,48 |
14. oktober 2020 | 26.486,20 | 21.302,85 | 66,00 | 1.405.988,10 |
23. marts 2021 | 26.783,00 | 21.541,57 | 69,63 | 1.499.939,52 |
29. september 2021 | 26.321,45 | 21.170,34 | 69,63 | 1.474.090,77 |
I alt | 5.783.097,87 |
Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse og forhøjede det samlede afgiftstilsvar til 5.783.098 kr.
Lignende afgørelser