Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til husstandsvindmølle - Stevns Kommune

Stevns Kommune meddelte den 14. december 2023 landzonetilladelse til opførelse af en husstandsvindmølle af modellen 'Vind 10' på ejendommen [A1]. Vindmøllen er ansøgt med en højde på 25 meter og et rotoromfang på 9,3 meter. Ejendommen er beliggende i landzone, inden for kystnærhedszonen (ca. 900 meter nordvest for Stevns Klint) og er noteret som landbrugsejendom. Området er i kommuneplan 2021 udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde, ønsket skovrejsningsområde, område for store husdyrbrug og konsekvensområde omkring tekniske anlæg.

Stevns Kommune gav tilladelsen i medfør af Planlovens § 35, stk. 1, og vurderede, at møllen kunne opstilles uden at forringe landskabsoplevelsen, da den kun ville være synlig i afbrudte forløb fra Stevns Klint Trampesti og primært fra [A2] og [A3], skærmet af beplantning mod det kystnære miljø. Kommunen vurderede desuden, at møllen ikke ville skabe væsentlige nabogener, da nærmeste nabobebyggelse var 200 meter væk med skærmende beplantning og bebyggelse imellem.

Vilkår vedrørende flagermus

Tilladelsen blev givet på vilkår om, at møllen skulle slukkes fra solnedgang til solopgang ved vindhastigheder under 6 m/s i perioden fra 15. juli til 15. oktober (eventuelt fra 1. maj). Dette vilkår blev fastsat, da der i projektområdet kan forekomme brandts-/skægflagermus og bredøret flagermus. Kommunen anførte, at driftsstoppet skulle mindske risikoen for flagermus, da der er størst forekomst af insekter ved lave vindhastigheder. Kommunen vurderede, at eventuelle drab eller biotraumer kun ville ramme enkeltindivider og dermed ikke væsentligt påvirke flagermusbestandene i området.

Danmarks Naturfredningsforening, Stevns, og ejeren af ejendommen har klaget over afgørelsen, herunder kommunens vurdering af bilag IV-arter.

Planklagenævnet har behandlet klagerne over Stevns Kommunes landzonetilladelse til opførelse af en husstandsvindmølle. Nævnet har kompetence til at behandle afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, samt retlige spørgsmål, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fastslog, at det ansøgte projekt kræver landzonetilladelse, da ingen af undtagelserne i planloven fandt anvendelse.

Mangelfuld vurdering af bilag IV-arter

Planklagenævnet fandt, at Stevns Kommunes vurdering af påvirkningen af bilag IV-arter (flagermus) var mangelfuld. Alle flagermusarter er omfattet af Habitatdirektivets bilag IV, litra a, som forbyder forsætlig drab, forstyrrelse samt beskadigelse eller ødelæggelse af yngle- eller rasteområder. Disse regler er implementeret i Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 5, stk. 1, nr. 2. Vurderingen skal fremgå af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 3.

Nævnet bemærkede, at selvom kommunen havde fastsat et vilkår om driftsstop, var det uklart, om dette var med henblik på at afværge en påvirkning af yngle- eller rasteområder, eller blot en beskyttelse af enkeltindivider. Beskyttelse af enkeltindivider er reguleret i Artsfredningsbekendtgørelsen og falder under Miljøstyrelsens myndighed.

Planklagenævnet vurderede, at kommunens afgørelse ikke udelukkede, at vindmøllen kunne påvirke den økologiske funktionalitet af yngle- og rasteområder for flagermus. Kommunen havde ikke foretaget en fyldestgørende vurdering af arternes tilstedeværelse, egnede levesteder, bestandsstørrelser og spredningsveje, samt om yngle- og rasteområder kunne blive beskadiget eller ødelagt. Dette udgjorde en væsentlig retlig mangel, som medførte, at landzonetilladelsen var ugyldig.

Afgørelse og hjemvisning

Planklagenævnet ophæver Stevns Kommunes afgørelse af 14. december 2023 og hjemviser sagen til fornyet behandling i kommunen. Nævnet pålægger kommunen at iagttage reglerne i Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter og foretage en nærmere vurdering af, om projektet kan beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder for bilag IV-arter, herunder flagermus. Denne vurdering skal fremgå af kommunens nye afgørelse om landzonetilladelse, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 3.

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, og er endelig, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser