Afslag på anmodning om genoptagelse af sag om afslag på at meddele påbud om vedligeholdelse af Ringsted Å
Dato
23. februar 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Vandløbsloven
Højdepunkt
Afslag på anmodning om genoptagelse af sag om afslag på at meddele påbud om vedligeholdelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) traf den 3. januar 2024 afgørelse om at ophæve Ringsted Kommunes afslag på at meddele påbud om vedligeholdelse af Ringsted Å. Kommunen havde begrundet afslaget med, at regulativet for Ringsted Å var under revision, og at den nuværende vedligeholdelse ikke var mangelfuld set i forhold til hensyn til både afvanding og natur.
MFKN ophævede kommunens afgørelse, da regulativet for Ringsted Å var i strid med Vandløbslovens § 12, stk. 1, idet det ikke fastsatte vandløbets skikkelse eller vandføringsevne. Nævnet fandt, at kommunen ikke havde dokumenteret overholdelse af vedligeholdelsespligten efter Vandløbslovens § 27, stk. 1 og Vandløbslovens § 31, stk. 1, så længe regulativet var ugyldigt. MFKN bemærkede, at det ikke var muligt at fastsætte vedligeholdelsesbehovet ud fra tidligere opmålinger, da et gyldigt regulativ er en forudsætning.
Klager anmodede den 29. januar 2024 om genoptagelse af klagesagen. Anmodningen var begrundet i, at MFKN's afgørelse etablerede en ny retstilstand, hvor vandløbsmyndigheden var afskåret fra at anvende Vandløbslovens § 54 uden et lovligt regulativ. Klager anførte desuden, at kommunens manglende opfyldelse af loven ikke burde afskære bredejere fra at håndhæve deres rettigheder, og at vedligeholdelsesbehovet burde baseres på opmålingen fra 1993, hvor der eksisterede et gyldigt regulativ.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afslog anmodningen om at genoptage behandlingen af klagesagen. Nævnet fandt, at der ikke var anført nye faktiske oplysninger eller argumenter, der kunne begrunde en genoptagelse.
Begrundelse for afslag på genoptagelse
Nævnet lagde vægt på, at begrundelsen for anmodningen i det væsentligste var en gentagelse af de klagepunkter, der allerede var behandlet i den oprindelige sag. MFKN fastholdt sin opfattelse af, at så længe regulativet ikke fastlægger en gyldig skikkelse eller vandføringsevne for strækningen, vil det ikke være muligt for Ringsted Kommune at dokumentere overholdelsen af vedligeholdelsespligten efter Vandløbslovens § 27, stk. 1 og Vandløbslovens § 31, stk. 1.
Afgørelsens endelighed
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser