Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende markedsføring af fødevarer efter overskredet "sidste anvendelsesdato"
Dato
12. december 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om markedsføring af fødevarer efter overskridelse
Sagen omhandler en klage fra en virksomhed over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 4. januar 2024. Indskærpelsen vedrørte markedsføring af fødevarer mærket med "sidste anvendelsesdato" efter udløb af denne dato. Virksomheden havde i sit lagerområde en kundevogn med frasorterede fødevarer, herunder kyllingesalat, kyllingesandwich og hvidløgspaté, der alle havde overskredet deres sidste anvendelsesdato. Disse varer var stillet frem til afhentning af en madspildsorganisation. Fødevarestyrelsen konstaterede, at varerne blev læsset på lastbilen uden yderligere sortering, og at virksomheden ved kontrolbesøget erkendte at have overtrådt reglerne.
Virksomhedens klage og argumenter
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 16. januar 2024. Klager anførte, at varerne løbende blev samlet i vognen som led i en aftale med en madspildsorganisation. Det blev fremhævet, at varerne ikke var tiltænkt markedsføring til den endelige forbruger, da madspildsorganisationen havde udtrykkelige retningslinjer om ikke at medtage varer med overskredet sidste anvendelsesdato. Virksomheden forklarede, at varerne enten ville blive sorteret og afhentet inden udløbsdatoen eller kasseret i butikken, hvis datoen var overskredet ved afhentning.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen oversendte sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet med bemærkninger den 25. januar 2024. Styrelsen henviste til Fødevareforordningens artikel 14, stk. 2-4 og Fødevareinformationsforordningens artikel 24, stk. 1. Det blev understreget, at regler for obligatorisk mærkning af fødevarer også gælder ved donation. Styrelsen fastholdt, at det er fødevarevirksomhedens ansvar at sikre fødevaresikkerheden og dermed, at der ikke er sundhedsmæssig risiko forbundet med konsum af fødevarerne. Fødevarestyrelsen vurderede, at det kan være sundhedsskadeligt at indtage fødevarer med overskreden sidste anvendelsesdato, og at forholdet ikke var bagatelagtigt, da det drejede sig om markedsføring af farlige fødevarer.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 4. januar 2024. Nævnet fandt, at virksomheden havde markedsført farlige fødevarer i strid med Fødevareforordningens artikel 14, stk. 1, jf. Fødevareinformationsforordningens artikel 24, stk. 1, 2. pkt.
Nævnets vurdering af markedsføring
Nævnet lagde vægt på, at virksomheden havde stillet en vogn med fødevarer frem til afhentning af en madspildsorganisation, hvoraf flere varer havde overskredet deres sidste anvendelsesdato. Begrebet "markedsføring" i Fødevareforordningens artikel 3, nr. 8 dækker også overførsel uden vederlag, herunder distribution og overførsel på andre måder end salg. Nævnet vurderede, at virksomheden ved at stille fødevarerne til rådighed for madspildsorganisationen i deres helhed havde overført varerne til organisationen på anden måde end salg. Det blev også inddraget, at det var madspildsorganisationen, der stod for sortering og eventuel kassering af de modtagne varer. Letfordærvelige fødevarer betragtes som farlige efter overskridelse af sidste anvendelsesdato, jf. Fødevareinformationsforordningens artikel 24, stk. 1, 2. pkt.
Ansvar og forbrugerhensyn
Miljø- og Fødevareklagenævnet fastslog, at det forhold, at markedsføringen ifølge klager ikke ville ske til den endelige forbruger, ikke kunne føre til et andet resultat. Nævnet henviste til, at det ikke er en betingelse for at betragte en overførsel som markedsføring, at den er foregået til den endelige forbruger. Desuden opstiller Fødevareforordningens artikel 14, stk. 1 et forbud mod al markedsføring af farlige fødevarer, ikke kun markedsføring til den endelige forbruger. Nævnet bemærkede endvidere, at det i henhold til Fødevareforordningens artikel 17, stk. 1 er fødevarevirksomhedslederens ansvar at overholde reglerne, herunder forbuddet mod markedsføring af farlige fødevarer. Det er således virksomhedens ansvar at sikre, at der ikke er varer i vognen, der markedsføres, når dato for sidste anvendelse er overskredet.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.
Lignende afgørelser