Vandudledning på Privat Fællesvej: Vejmyndighedens Rolle og Naboretlige Grænser
Dato
24. januar 2025
Eksterne links
Tags
Vejdirektoratet udtaler sig generelt om en borgers henvendelse vedrørende en nabo, der udleder vand på en privat fællesvej, hvilket medfører skader. Borgeren er utilfreds med den lokale kommunes svar om, at de som vejmyndighed ikke kan gribe ind over for selve vandudledningen.
Vejmyndighedens begrænsede beføjelser
Vejdirektoratet bekræfter kommunens vurdering. En kommunes rolle som vejmyndighed på private fællesveje er afgrænset af bestemmelserne i privatvejsloven. Ifølge Lov om private fællesveje § 44 har ejerne af de tilgrænsende ejendomme pligt til at holde vejen i en god og forsvarlig stand, herunder at sørge for forsvarligt afløb.
Hvis en vejberettiget mener, at vejen ikke lever op til dette krav, kan kommunen gribe ind i henhold til Lov om private fællesveje § 45, stk. 1. Kommunen kan i den forbindelse påbyde de vedligeholdelsespligtige at udføre de nødvendige arbejder, f.eks. at etablere eller forbedre vejens afløb. Loven giver dog ikke kommunen hjemmel til at påbyde en grundejer at standse udledningen af vand fra sin grund. Vejmyndighedens fokus er på vejens tilstand, ikke årsagen til en eventuel forringelse.
Naboretlige og privatretlige spørgsmål
Konflikten om selve vandudledningen er et privatretligt anliggende mellem de involverede grundejere. Sådanne sager reguleres af almindelige naboretlige principper, som fastlægger, hvor store gener man som grundejer skal tåle fra en nabo. Spørgsmål om erstatning og påbud om at standse generende aktiviteter hører under domstolene og ligger uden for Vejdirektoratets og kommunens kompetence som vejmyndighed.
Oversigt over borgerens spørgsmål og Vejdirektoratets svar
Nedenstående tabel opsummerer de centrale punkter i Vejdirektoratets udtalelse:
Spørgsmål fra borger | Vejdirektoratets svar | Lovgrundlag/Princip |
---|---|---|
Kan vejmyndigheden stoppe ødelæggelse af vejen? | Nej, vejmyndigheden kan ikke stoppe selve vandudledningen. De kan kun påbyde de vedligeholdelsespligtige at istandsætte vejen og sikre forsvarligt afløb. | Lov om private fællesveje § 44 og § 45 |
Er det korrekt, at "vandløb" ikke er dækket af privatvejsloven? | Ja, privatvejsloven regulerer vejens stand, ikke kilden til vandet. Andre love som Vandløbsloven og naboretlige regler gælder for selve udledningen. | Privatvejsloven vs. naboret |
Kræver enhver ændring af vejen tilladelse? | Nej, vejmyndigheden involveres som udgangspunkt kun, hvis en vejberettiget klager over vejens stand. | Lov om private fællesveje § 45, stk. 1 |
Hvilke muligheder findes mod selvtægt? | Dette er et privatretligt spørgsmål under naboretten, som skal afgøres ved domstolene. | Naboretlige principper |
Samlet set fastslår Vejdirektoratet, at borgerens muligheder for at forhindre naboens vandudledning skal forfølges ad civilretlig vej via domstolene, da vejlovgivningen ikke giver vejmyndigheden redskaber til at gribe ind i sådanne nabokonflikter.
Vejdirektoratet udtaler sig generelt om en borgers henvendelse vedrørende en nabo, der udleder vand på en privat fællesvej, hvilket medfører skader. Borgeren er utilfreds med den lokale kommunes svar om, at de som vejmyndighed ikke kan gribe ind over for selve vandudledningen.
Vejmyndighedens begrænsede beføjelser
Vejdirektoratet bekræfter kommunens vurdering. En kommunes rolle som vejmyndighed på private fællesveje er afgrænset af bestemmelserne i privatvejsloven. Ifølge Lov om private fællesveje § 44 har ejerne af de tilgrænsende ejendomme pligt til at holde vejen i en god og forsvarlig stand, herunder at sørge for forsvarligt afløb.
Hvis en vejberettiget mener, at vejen ikke lever op til dette krav, kan kommunen gribe ind i henhold til Lov om private fællesveje § 45, stk. 1. Kommunen kan i den forbindelse påbyde de vedligeholdelsespligtige at udføre de nødvendige arbejder, f.eks. at etablere eller forbedre vejens afløb. Loven giver dog ikke kommunen hjemmel til at påbyde en grundejer at standse udledningen af vand fra sin grund. Vejmyndighedens fokus er på vejens tilstand, ikke årsagen til en eventuel forringelse.
Naboretlige og privatretlige spørgsmål
Konflikten om selve vandudledningen er et privatretligt anliggende mellem de involverede grundejere. Sådanne sager reguleres af almindelige naboretlige principper, som fastlægger, hvor store gener man som grundejer skal tåle fra en nabo. Spørgsmål om erstatning og påbud om at standse generende aktiviteter hører under domstolene og ligger uden for Vejdirektoratets og kommunens kompetence som vejmyndighed.
Oversigt over borgerens spørgsmål og Vejdirektoratets svar
Nedenstående tabel opsummerer de centrale punkter i Vejdirektoratets udtalelse:
Spørgsmål fra borger | Vejdirektoratets svar | Lovgrundlag/Princip |
---|---|---|
Kan vejmyndigheden stoppe ødelæggelse af vejen? | Nej, vejmyndigheden kan ikke stoppe selve vandudledningen. De kan kun påbyde de vedligeholdelsespligtige at istandsætte vejen og sikre forsvarligt afløb. | Lov om private fællesveje § 44 og § 45 |
Er det korrekt, at "vandløb" ikke er dækket af privatvejsloven? | Ja, privatvejsloven regulerer vejens stand, ikke kilden til vandet. Andre love som Vandløbsloven og naboretlige regler gælder for selve udledningen. | Privatvejsloven vs. naboret |
Kræver enhver ændring af vejen tilladelse? | Nej, vejmyndigheden involveres som udgangspunkt kun, hvis en vejberettiget klager over vejens stand. | Lov om private fællesveje § 45, stk. 1 |
Hvilke muligheder findes mod selvtægt? | Dette er et privatretligt spørgsmål under naboretten, som skal afgøres ved domstolene. | Naboretlige principper |
Samlet set fastslår Vejdirektoratet, at borgerens muligheder for at forhindre naboens vandudledning skal forfølges ad civilretlig vej via domstolene, da vejlovgivningen ikke giver vejmyndigheden redskaber til at gribe ind i sådanne nabokonflikter.
Lignende afgørelser