Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til parkeringsareal i Tønder Kommune

Dato

2. december 2024

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Tønder Kommunes landzonetilladelse til ændret anvendelse

Tønder Kommune meddelte den 7. december 2023 landzonetilladelse til ændret anvendelse af et græsareal til parkeringsareal for turistbusser på ejendommen beliggende [Adresse1], 6534 Agerskov. En nabo klagede over afgørelsen, hvilket førte til Planklagenævnets behandling af sagen.

Ejendommen er beliggende i landzone og indeholder et enfamiliehus, to erhvervsbygninger og en garage. Området er i kommuneplan 2017 for Tønder Kommune udpeget som særligt værdifuldt landsbrugsområde, delvist som et område med uønsket skovrejsning og med kulturhistoriske bevaringsværdier. Ejendommen er desuden omfattet af kommuneplanramme nr. 420.11.4, der udlægger området til åben-lav boligbebyggelse.

Ansøgningen omhandlede ændret anvendelse af et 3.200 m2 græsareal til en grusbelagt parkeringsplads, der skulle ligge i direkte sammenhæng med ejendommens eksisterende parkeringsareal og erhvervsbygninger. Parkeringsarealet er placeret 12 meter fra naboskel mod vest, med et beplantningsbælte imellem ejendommene, og grænser op til naboskel i nordvest.

Kommunens afgørelse og vilkår

Tønder Kommune begrundede sin tilladelse med, at ændringen ikke ville påvirke den landskabelige karakter negativt, og at der ikke ville blive inddraget nye landbrugsarealer. Kommunen mente desuden, at et påbudt hegn ville have en lyddæmpende effekt og skærme for lysindfald mod naboen. Tilladelsen blev givet med følgende vilkår:

  • Ind mod naboen mod vest skal der opsættes et hegn på ca. 17 m med en højde på 120 cm.
  • Hegnet skal placeres ved det eksisterende beplantningsbælte for at forhindre lys fra køretøjer i at lyse ind i naboens bolig.
  • Lyset fra holdende køretøjer må ikke kunne trænge igennem hegnet.
  • Hegnet skal være opsat senest 3 måneder efter tilladelsens ikrafttræden og klagefristens udløb.
  • Hegnet skal opretholdes, så længe virksomhedens køretøjer holder ind mod naboen.

Klagen

Naboen klagede over afgørelsen med henvisning til væsentlige nabogener i form af lysindfald, støj og forurening fra turistbusserne. Klageren anførte, at det påbudte hegn på 120 cm ikke var tilstrækkeligt til at afhjælpe disse gener. Planklagenævnet behandlede specifikt spørgsmålene om, hvorvidt forholdet var undtaget fra kravet om landzonetilladelse, og om der kunne gives landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.

Planklagenævnet har kompetence til at behandle en kommunes afgørelse efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål, herunder om et forhold er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.

Undtagelse fra krav om landzonetilladelse

Efter Planlovens § 35, stk. 1 kræves der landzonetilladelse for ændret anvendelse af ubebyggede arealer i landzone. Planklagenævnet vurderede, at ingen af undtagelserne i Planlovens § 5 u, Planlovens § 36, Planlovens § 37 eller Planlovens § 38 fandt anvendelse i denne sag, hvorfor det ansøgte krævede landzonetilladelse.

Planklagenævnets vurdering af landzonetilladelse

Planklagenævnet fandt, at der ikke kunne gives landzonetilladelse til den ændrede anvendelse af arealet. Nævnet lagde vægt på flere forhold:

  • Der er tale om udvidelse af et ikke-primært erhverv, som som udgangspunkt skal placeres i områder, der er udlagt til erhverv i planlægningen.
  • Ejendommen er omfattet af kommuneplanramme 420.11.4, der udlægger området til boligområde. Nævnet vurderede, at kommuneplanrammens bestemmelser ikke kan omfatte erhvervsmæssig aktivitet af det ansøgtes omfang og størrelse.
  • En landzonetilladelse til udvidelse af virksomheden ville forøge risikoen for miljøkonflikter, da udvidelsen ville medføre øget støjpåvirkning og forurening af omgivelserne, herunder naboejendommene, som er almindelige beboelsesejendomme. Hensynet til miljøet skal indgå i landzoneadministrationen med henblik på at forebygge forurening og støjulemper, jf. Planlovens § 1, stk. 2, nr. 5.
  • Placeringen af busparkeringspladsen nær almindelige beboelsesejendomme medfører væsentlige nabogener i form af støjpåvirkning og forurening. Det påbudte hegn på 120 cm og beplantningsbæltet på 12 meter blev ikke anset for tilstrækkeligt til at begrænse disse gener og den miljømæssige påvirkning.
  • Det forhold, at arealet tidligere angiveligt har været anvendt som holdeplads for busser, kunne ikke føre til et andet resultat, da nævnet ud fra luftfotos vurderede, at der var tale om en ændret og intensiveret anvendelse af arealet til erhvervsmæssige formål.

Afgørelse

Planklagenævnet ændrer Tønder Kommunes afgørelse af 7. december 2023 om landzonetilladelse til ændret anvendelse fra græsareal til parkeringsareal til et afslag. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser