Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnets afgørelse om afslag på tilskud fra Energirenoveringspuljen grundet manglende gyldigt energimærke

Energiklagenævnet modtog en klage fra P1 (klager) vedrørende Energistyrelsens afslag på en ansøgning om tilskud fra Energirenoveringspuljen. Ansøgningen omhandlede et energiforbedringsprojekt på ejendommen beliggende A1, 9800 Hjørring, specifikt udskiftning af loft og tag.

Energirenoveringspuljen er en støtteordning, der har til formål at nedbringe energiforbruget i helårsboliger i Danmark ved at give tilskud til energirenoveringer for helårsboligejere.

Klager ansøgte Energistyrelsen den 22. november 2023. Energistyrelsen meddelte afslag den 12. december 2023 med henvisning til Bekendtgørelse om tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse § 9, stk. 1. Begrundelsen var, at der ikke forelå et gyldigt energimærke for ejendommen, hvilket er et krav for at opnå tilskud til klimaskærm og drift. Energimærket skulle desuden være indplaceret på energimærkeskalaen som E, F eller G og være udarbejdet på grundlag af en bygningsgennemgang.

Klager fastholdt i sin klage, at et gyldigt energimærke var vedlagt ansøgningen, og henviste til en anden sagsdokumentation. Energistyrelsen oplyste dog, at det fremsendte energimærke var gyldigt fra 7. august 2013 til 7. august 2023, og at ansøgningen var indsendt den 22. november 2023, altså efter gyldighedsperiodens udløb. Energistyrelsen afviste desuden, at den af klager anførte sag med journalnummer BYP2021-02-451945 vedrørte den aktuelle klagesag.

Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse om afslag på tilskud fra Energirenoveringspuljen.

Begrundelseskrav i forvaltningsloven

Energiklagenævnet vurderede, at Energistyrelsens afgørelse af 12. december 2023 ikke opfyldte forvaltningslovens begrundelseskrav, jf. Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1. Energistyrelsen havde alene henvist til Bekendtgørelse om tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse § 9, stk. 1 og burde også have henvist til Bekendtgørelse om tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse § 11. Nævnet fandt dog, at denne begrundelsesmangel ikke var konkret væsentlig for sagen, da den ikke havde påvirket afgørelsens resultat.

Afslag på tilsagn om tilskud

Nævnet bemærkede, at tilsagn om tilskud til energiforbedringsprojekter vedrørende bygningens klimaskærm er betinget af, at der foreligger en gyldig energimærkning udarbejdet på grundlag af en bygningsgennemgang, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse § 11. Desuden skal bygningens seneste energimærkning være indplaceret på energimærkeskalaen som E, F eller G. Energistyrelsen lægger oplysningerne på ansøgningstidspunktet til grund for afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse § 9, stk. 4.

Da der på ansøgningstidspunktet ikke forelå et gyldigt energimærke for ejendommen, fandt Energiklagenævnet, at klagers ejendom ikke opfyldte betingelserne for at opnå tilsagn om tilskud fra Energirenoveringspuljen. Det forhold, at klager efterfølgende indsendte forsiden af en energimærkningsrapport, som viste, at energimærket var udløbet før ansøgningstidspunktet, ændrede ikke ved resultatet. Den af klager anførte sag med et andet journalnummer var desuden irrelevant for den påklagede afgørelse.

Energiklagenævnets afgørelse blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse § 32, stk. 1. Klager har mulighed for at indsende en ny ansøgning, hvis kravene opfyldes på et senere tidspunkt.

Lignende afgørelser