Landsskatteretten: Ingen beskatning af fri bil for hovedanpartshaver i bilhandelsvirksomhed
Dato
6. maj 2024
Hoved Emner
Indkomstarter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Rådighed, Bevisbyrde, Hovedanpartshaver, Bilforhandler, Låneaftale, Registrering
Sagen omhandler beskatning af værdi af fri bil for en hovedanpartshaver i et selskab, der driver handel med person- og varebiler. Skattestyrelsen havde forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 med henholdsvis 47.350 kr. og 50.440 kr., idet de mente, at klageren havde haft rådighed over en eller flere af selskabets biler til privat anvendelse. Skattestyrelsen argumenterede for, at klageren, som indehaver og hovedanpartshaver i et selskab, der sælger og leaser biler, måtte antages at have haft rådighed over selskabets biler, især da klageren kun havde ejet en privat bil i en kort periode i 2020.
Klageren nedlagde påstand om, at han ikke skulle beskattes af fri bil. Han fastholdt, at han kun havde haft rådighed over én bil i selskabet, en Peugeot 308, som tilhørte en kunde, der lejede bilen i den pågældende periode. Klageren fremhævede, at alle andre biler, der blev erhvervet af selskabet i 2020 og 2021, blev afmeldt med det samme i overensstemmelse med selskabets praksis om at indgå aftaler med kunder, før køb blev foretaget. Klageren anførte desuden, at der manglede dokumentation fra Skattestyrelsen til at underbygge påstanden om rådighed over flere biler.
Faktiske omstændigheder
Klageren ejede 51% af selskabet [virksomhed1] ApS fra juni 2019 til juli 2021, hvorefter han ejede 100%. Selskabet handler med person- og varebiler. En Peugeot 308 (registreringsnummer [reg.nr.1]) var registreret til selskabet som primær ejer fra 20. november 2020 til 16. november 2022. Bilen var registreret til privat personkørsel. [person1] var registreret som bruger af bilen fra 20. november 2020 til 18. november 2021, og [person2] (ægtefælle til [person1]) var registreret som bruger fra 18. november 2021 til 16. november 2022.
Klagerens repræsentant fremlagde en låneaftale af 19. november 2020 mellem selskabet og [person1] vedrørende bilen, hvor [person1] lånte 28.000 kr. til køb af bilen ved udløb af aftalen og havde brugsretten. Aftalen tillod [person1] at have sin samlever registreret som bruger. Bankkontoudskrifter dokumenterede, at [person1] løbende betalte afdrag til selskabet i henhold til låneaftalen.
Retsgrundlaget
Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedanpartshaver, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om vedkommende er ansat i selskabet. Dette fremgår af Ligningsloven § 16, stk. 1 og Ligningsloven § 16a, stk. 5. Værdien ansættes efter bestemmelsen i Ligningsloven § 16, stk. 4, jf. Ligningsloven § 16a, stk. 5, 2. pkt. Bilens skattepligtige værdi beregnes mindst af 160.000 kr. Er bilen kun til rådighed en del af året, nedsættes den skattepligtige værdi svarende til det antal hele måneder, hvori bilen ikke har været til rådighed.
Bevisbyrden for, at en firmabil har været stillet til rådighed for privat anvendelse, påhviler som udgangspunkt Skattestyrelsen, hvis hovedanpartshaverens og selskabets adresse ikke har været sammenfaldende i perioden, og bilen ikke har været parkeret ved hovedanpartshaverens bopæl. Bevisbyrden vendes dog, hvis de faktiske forhold taler for, at bilen har været til rådighed for privat anvendelse. Dette følger af Højesterets dom af 30. juni 2014, offentliggjort som SKM2014.504.HR. Det forhold, at en hovedanpartshaver er bilforhandler, er ikke i sig selv tilstrækkeligt til at vende bevisbyrden, jf. Landsskatterettens afgørelse af 28. juni 2018, offentliggjort som SKM2018.451.LSR.
Ved vurderingen af de faktiske forhold lægges der vægt på, hvorvidt bilen er velegnet til erhvervsmæssig transport, til hvilken anvendelse bilen er registreret, og om der er fremlagt et behørigt kørselsregnskab. Det er rådigheden, og ikke den faktiske anvendelse, der beskattes.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har i indkomstårene 2020 og 2021 været hovedanpartshaver i selskabet. Selskabets adresse og klagerens bopælsadresse har ikke været sammenfaldende i de pågældende indkomstår, og der er ikke konkrete holdepunkter for at fastslå, om en af selskabets biler har været parkeret ved hovedanpartshaverens bopæl. Det er således som udgangspunkt Skattestyrelsen, der har bevisbyrden for, at en af selskabets biler har været stillet til rådighed for klagerens private anvendelse.
Periode 1: 1. januar 2020 til 19. november 2020
Landsskatteretten fandt, at der for denne periode ikke forelå konkrete faktiske omstændigheder, der talte for at vende bevisbyrden. Det var derfor Skattestyrelsen, der skulle bevise, at en af selskabets biler havde været stillet til rådighed for klagerens private anvendelse. Retten lagde vægt på, at selskabet ikke havde været registreret som hverken ejer eller bruger af en bil i perioden, og at Skattestyrelsen ikke i den påklagede afgørelse havde anført, hvilken bil selskabet skulle have stillet til rådighed. Skattestyrelsen havde derfor ikke løftet sin bevisbyrde.
Periode 2: 20. november 2020 til 31. december 2021
For denne periode fandt Landsskatteretten, at bevisbyrden påhvilede klageren. Dette skyldtes, at selskabet i perioden 20. november 2020 til 16. november 2022 var registreret som primær ejer af en Peugeot 308, der var registreret til privat personkørsel (hvide nummerplader), og klageren i den pågældende periode ikke havde stået registreret som hverken ejer eller bruger af en bil. Dette skabte en formodning om, at selskabets bil havde været stillet til klagerens private rådighed.
Landsskatteretten vurderede dog, at klageren havde løftet sin bevisbyrde. Retten lagde vægt på følgende:
- Klageren fremlagde en underskrevet låneaftale af 19. november 2020 mellem selskabet som långiver og [person1] som låntager af bilen.
- Klageren fremlagde bankkontoudskrifter, der dokumenterede, at [person1] løbende havde betalt selskabet de aftalte afdrag i henhold til låneaftalen.
- Hverken klageren eller selskabet havde stået registreret som bruger af bilen i perioden. Bilens bruger var registreret som henholdsvis [person1] og [person2] (ægtefælle til [person1]).
- Registreringen af [person2] som bruger var i overensstemmelse med låneaftalens punkt 4, der tillod [person1] at registrere sin samlever som bruger af bilen i låneperioden.
Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens afgørelse og nedsatte beskatningen af værdi af fri bil til 0 kr. for begge indkomstår.
Lignende afgørelser