Protokollering af optrapningsordning for nyoptagne virksomheder uden pensionsordning
Sagsnr
Sag nr. 2024-423 Lars Hjortnæs
Dato
24. januar 2025
Dokument
Beskrivelse
3F Transportgruppen mod DIO II for Lubi Transport ApS.
Resume
Sagen angår forståelsen af en bestemmelse om protokollering af optrapningsordninger for nyoptagne virksomheders pensionsordninger i bilag 2 til Vikaroverenskomsten indgået mellem DIO II og 3F Transportgruppen. Spørgsmålet er i første række, om bestemmelsen om, at en optrapningsordning skal protokolleres snarest, gælder for virksomheder uden en pensionsordning på indmeldelsestidspunktet. I givet fald er spørgsmålet, hvornår en sådan protokollering er rettidig, og om rettidig protokollering af optrapningsordningen er en betingelse for, at ordningen gælder.
Sagen omhandler fortolkningen af Vikaroverenskomstens bilag 2 vedrørende protokollering af optrapningsordninger for nyoptagne virksomheders pensionsbidrag. Hovedspørgsmålene var, om protokolleringskravet gælder for virksomheder uden en pensionsordning ved indmeldelsen, om protokolleringen i så fald var rettidig, og om rettidig protokollering er en gyldighedsbetingelse for optrapningsordningen.
Parter og Baggrund
Klager i sagen er 3F Transportgruppen, og indklagede er DIO II for Lubi Transport ApS. Lubi Transport ApS blev indmeldt i DI den 24. marts 2021 og havde på dette tidspunkt ikke en pensionsordning for de omhandlede medarbejdere. Virksomheden aftalte en optrapningsordning med DI, men 3F blev ikke informeret herom. Den 16. maj 2023 anmodede 3F om lokalforhandling med krav om, at Lubi Transport skulle indbetale fuldt overenskomstmæssigt pensionsbidrag, da der ikke var protokolleret en optrapningsordning. DI fremsatte herefter begæring om protokollering, som 3F afviste.
Klagerens Argumenter
3F Transportgruppen argumenterede for, at protokolleringsbestemmelsen i bilag 2 gælder for både virksomheder med og uden forudgående pensionsordninger, baseret på bestemmelsens historiske udformning og parternes praksis. De anførte, at kravet om protokollering "snarest" ikke var opfyldt, da 3F først blev orienteret om en protokolleringsbegæring mere end et år efter Lubi Transports indmeldelse. Endvidere gjorde 3F gældende, at rettidig protokollering er en gyldighedsbetingelse for optrapningsordningen, hvilket er væsentligt for forbundets rådgivning af medarbejderne og medarbejdernes mulighed for at indrette sig.
Indklagedes Argumenter
DIO II for Lubi Transport ApS påstod frifindelse og anførte, at protokolleringsreglen efter ordlyden af bilag 2 kun finder anvendelse for virksomheder med en pensionsordning på indmeldelsestidspunktet. De mente, at der ikke var belæg for at antage en anden forståelse ud fra overenskomstforhandlingerne. Hvis reglen alligevel fandt anvendelse, mente de, at kravet om "snarest" var opfyldt, da protokollering blev sendt kort efter 3F's henvendelse. Endelig argumenterede de for, at Vikaroverenskomsten ikke indeholder bestemmelser om, at for sen protokollering medfører, at optrapningsordningen slet ikke gælder, og at Lubi Transport havde krav på en optrapningsordning i henhold til overenskomsten.
Opmandens Begrundelse og Konklusion
Sagen drejer sig primært om, hvorvidt bestemmelsen i Vikaroverenskomstens bilag 2 om protokollering af optrapningsordninger for nyoptagne virksomheders pensionsindbetalinger gælder for virksomheder uden en pensionsordning på indmeldelsestidspunktet, eller kun for virksomheder med en eksisterende pensionsordning.
Anvendelsesområde for Protokolleringsreglen
Opmanden fastslår, at der ikke er grundlag for at antage, at det var hensigten med ændringerne af bilag 2 i 2007 og 2020 at afskaffe protokolleringsreglen for virksomheder uden en pensionsordning ved indmeldelsen. Selvom bilagets nuværende udformning, med protokolleringsbestemmelsen placeret under afsnittet for virksomheder med eksisterende pensionsordninger, kan skabe tvivl, skyldes dette sandsynligvis en forglemmelse ved tilføjelsen af ny tekst i 2020, snarere end en bevidst ændring af reglens anvendelsesområde. Historisk set gjaldt reglen utvivlsomt for begge typer virksomheder, og der er ikke anført særlige hensyn, der skulle begrunde en sondring. Klager får derfor medhold i påstand 1.
Rettidighed af Protokollering
DIO II fremsatte først begæring om protokollering knap 14 måneder efter Lubi Transports indmeldelse. Dette anses ikke for at være sket "snarest efter indmeldelsen" i overensstemmelse med overenskomsten. Den mulige tvivl om bestemmelsens anvendelsesområde kan ikke føre til et andet resultat.
Retsvirkning af Manglende Rettidig Protokollering
Vikaroverenskomsten indeholder ikke specifikke bestemmelser om retsvirkningen af for sen protokollering. I modsætning til f.eks. Industriens Overenskomst, hvor en optrapningsordning kan kræve en fastsættelse via protokollering, giver Vikaroverenskomstens bilag 2 en umiddelbar ret (og pligt) til optrapningsordningen for virksomheder uden pensionsordning på indmeldelsestidspunktet. Klager har ikke godtgjort, at den manglende rettidige protokollering skal medføre, at Lubi Transport ikke kan benytte den etablerede optrapningsordning, som overenskomsten umiddelbart giver ret til. Klager kan derfor ikke få medhold i påstand 2.
Afgørelse
- DIO II skal anerkende, at bestemmelsen om protokollering i Vikaroverenskomsten (2020-2023 og 2023-2025), bilag 2, af optrapningsordning (pension) for nyindmeldte virksomheder gælder for såvel virksomheder uden forudgående pensionsordning som for virksomheder med pensionsordninger.
- I øvrigt frifindes indklagede.
- Parterne skal hver bære egne sagsomkostninger og halvdelen af opmandens honorar.
Lignende afgørelser