Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerklagenævnet afviser krav om ophævelse af køb af gallakjole grundet manglende oplysning om renseanvisning

Dato

23. maj 2025

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Tøj, sko, tekstil og skind

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Forbruger ikke berettiget til ophævelse af køb af kjole, idet den erhvervsdrivende

Sagen omhandler en forbrugers køb af en gallakjole og dennes efterfølgende reklamation vedrørende manglende oplysninger om kjolens vedligeholdelse. Forbrugeren købte kjolen den 4. marts 2023 for 3.449 kr. hos den erhvervsdrivende.

Opdagelse af vedligeholdelsesbegrænsning

Den 22. maj 2023 indleverede forbrugeren kjolen til rens. Her blev hun af renseriet oplyst, at kjolen ifølge dens isyede vedligeholdelsesvejledning udelukkende tålte "spot cleaning" (pletrensning).

Forbrugerens reklamation og krav

Forbrugeren reklamerede herefter til den erhvervsdrivende med den begrundelse, at hun ikke ved købet var blevet oplyst om, at kjolen ikke måtte renses eller vaskes. Forbrugeren krævede købet ophævet og købesummen på 3.449 kr. tilbagebetalt samt erstatning for tilretninger af kjolen på i alt 1.200 kr. Forbrugeren anførte, at det ikke var hendes ansvar at undersøge kjolens vedligeholdelsesvejledning.

Den erhvervsdrivendes afvisning

Den erhvervsdrivende afviste reklamationen og fastholdt, at forbrugeren selv burde have undersøgt den isyede vedligeholdelsesvejledning ved købet. Selskabet anførte, at der ikke kunne pålægges dem en særskilt pligt til at oplyse om vedligeholdelsesvejledningens indhold ved købet, da det fremgik af kjolens isyede vejledning, at den kun tålte "spot cleaning", hvilket selskabet anså for tilstrækkeligt oplyst.

Forbrugerklagenævnet fandt ikke, at forbrugeren kunne få medhold i sine krav om ophævelse af købet og erstatning.

Nævnets begrundelse for afgørelsen

Nævnet lagde til grund, at der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af salgsgenstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, jf. Købeloven § 76, stk. 1. Køberen har ret til enten et forholdsmæssigt afslag i prisen eller ophævelse af købet, hvis salgsgenstanden lider af en mangel, og sælgeren ikke har foretaget afhjælpning eller omlevering, jf. Købeloven § 78 b, stk. 1, nr. 1.

Nævnet vurderede, at det er almindeligt kendt, at der findes en isyet vedligeholdelsesvejledning i tøj, og at forbrugeren havde mulighed for at læse denne allerede inden købet. Under disse omstændigheder og på baggrund af sagens oplysninger fandt nævnet ikke, at der var påvist omstændigheder, som talte for, at den erhvervsdrivende havde en pligt til at oplyse forbrugeren om, hvordan kjolen skulle renses.

Afgørelse

Forbrugeren kunne herefter ikke få medhold i de fremsatte krav.

Lignende afgørelser