Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Skanderborg Kommune
Dato
7. august 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Skanderborg Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse
Skanderborg Kommune meddelte den 18. september 2023 afslag på en landzonetilladelse til opførelse af en husstandsvindmølle på ejendommen matr.nr. [M1], beliggende på [A1], 8660 Skanderborg. Ansøgerne har efterfølgende klaget over denne afgørelse til Planklagenævnet. Sagen omhandler spørgsmål om, hvorvidt forholdet er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, samt om der kan gives landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.
Ejendommen og kommuneplanen
Ejendommen, der er en landbrugsejendom på ca. 22,4 ha, ligger i landzone. Den er præget af dyrkede marker, spredt bebyggelse og skov. På ejendommen er der registreret seks bygninger, herunder et stuehus, en garage, en stald til kvæg, et maskinhus, et udhus og en fritliggende udestue. Den ansøgte husstandsvindmølle, af typen SWP 25W med en højde på 25 m, ønskes placeret ca. 20 m nord for ejendommens staldbygning.
Ifølge Kommuneplan 2021 for Skanderborg Kommune er ejendommen beliggende i et område udpeget som geologisk rammeområde med geologiske interesser, et område med særlig landskabelig interesse og et særligt værdifuldt landbrugsområde. Dele af ejendommen ligger også i områder med naturbeskyttelsesinteresser og økologiske forbindelser, men den ansøgte placering for vindmøllen ligger uden for disse udpegninger. Ejendommen er desuden udpeget som dallandskab og område med særlig udsigtsmulighed.
Kommuneplanens retningslinje 5.2 om Landskabskarakter fastslår, at dallandskaber bør bevares og friholdes for yderligere bevoksning, byudvikling, større landbrugsbyggerier og tekniske anlæg. Retningslinje 5.3 om Udsigter angiver, at områder med særlige udsigtsmuligheder skal friholdes for arealanvendelse, tekniske anlæg eller byggeri, der vil påvirke de visuelle oplevelsesmuligheder og sammenhænge i landskabet.
Kommunens afslag og klagen
Skanderborg Kommune begrundede sit afslag med, at husstandsvindmøllen ville være i strid med kommuneplanens retningslinjer og de landskabelige interesser i området. Kommunen vurderede, at møllen ville fremstå synlig og unødvendigt skæmmende, især da ejendommen er højt beliggende i et område af særlig landskabelig interesse og inden for særlige udsigter. Kommunen havde foretaget en besigtigelse, der understøttede denne vurdering.
Klagerne anførte, at den ansøgte husstandsvindmølle opfylder betingelserne for landzonetilladelse og henviste til kommunens egen praksis for administration af landzonebestemmelserne. De fremhævede, at møllen er 25 m høj og placeres i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygninger. Klagerne argumenterede for, at placeringen var valgt med hensyn til landskabet, og at udsigten allerede var påvirket af ejendommens bygninger. De bemærkede også, at møllen delvist ville være skjult af bevoksning. Endvidere fremhævede klagerne, at formålet med møllen var at drive landbrug med grøn energi, og at dette hensyn burde veje tungere end hensynet til landskabets karakter. Klagerne kritiserede desuden kommunens visualiseringsmateriale for at være misvisende.
Planklagenævnet stadfæster Skanderborg Kommunes afgørelse af 18. september 2023 om afslag på landzonetilladelse til opførelse af en husstandsvindmølle. Dette betyder, at kommunens afgørelse forbliver gældende.
Planklagenævnets kompetence og landzoneregler
Planklagenævnet er kompetent til at behandle kommunens afgørelse efter Planlovens § 35, stk. 1 (landzone) og retlige spørgsmål i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fastslår, at det ansøgte kræver landzonetilladelse, da ingen af undtagelserne i Planlovens § 5u og Planlovens §§ 36-38 finder anvendelse i denne sag.
Vurdering af husstandsvindmøllen
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt, under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt erhvervslivets muligheder. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af primære erhverv.
Ved planlægning for vindmøller skal der tages omfattende hensyn til vindressourcer, nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser, jf. Bekendtgørelse om planlægning m.v. for vindmøller § 1. Vindmøller må kun opstilles i udpegede områder, jf. Bekendtgørelse om planlægning m.v. for vindmøller § 2, stk. 1, dog med undtagelse for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Bekendtgørelse om planlægning m.v. for vindmøller § 2, stk. 8. Praksis definerer "umiddelbar tilknytning" som op til ca. 20 meter fra bebyggelsen. Afslag gives typisk i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen kan udelukkes.
Planklagenævnets konklusion
Planklagenævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens skønsmæssige vurdering. Nævnet lægger vægt på, at husstandsvindmøllen ønskes opført i et område, der i kommuneplanen er udpeget med særlig landskabelig interesse. Kommunens besigtigelse på stedet bekræftede, at møllen med den ansøgte placering ville have en væsentlig negativ indvirkning på oplevelsen af landskabet. Selvom Planloven er ændret pr. 1. juli 2023 for at give kommunerne mulighed for at varetage klimahensyn, herunder forebyggelse af drivhusgasudledning, kan formålet med husstandsvindmøllen om grøn energi ikke føre til et andet resultat. Nævnet understreger, at kommunen i sin skønsmæssige vurdering kan vægte hensynet til landskabet højere end hensynet til klimaet.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser