Stadfæstelse af landzonetilladelse til mini shelter i Haderslev Kommune
Dato
13. februar 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Haderslev Kommunes landzonetilladelse til opførelse af mini
Haderslev Kommune meddelte den 25. oktober 2024 landzonetilladelse til opførelse af et mini shelter på ejendommen [A1], beliggende i landzone. Ejendommen, der er ca. 6 ha og uden eksisterende bebyggelse, er udpeget som større sammenhængende landskab, bevaringsværdigt landskab, område med naturbeskyttelsesinteresser og økologiske forbindelser i kommuneplan 2021 for Haderslev Kommune. Den ligger desuden i fredskov, kystnærhedszonen og inden for strandbeskyttelseslinjen, ca. 240 meter fra strandkanten. Kystdirektoratet havde forinden givet dispensation fra strandbeskyttelseslinjen efter Naturbeskyttelsesloven § 15.
Det ansøgte mini shelter er dimensioneret til L 2,90 m, H 1,68 m, B 2,27 m, med tagpap på taget og malet sort. Det skal placeres på fire sten støbt fast i beton og have plads til fire personer. Shelteret er en del af et større projekt med i alt 288 sheltere på Naturstyrelsens arealer og skal være frit tilgængeligt for offentligheden for at udbygge mulighederne for naturoplevelser.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Kommunen gav landzonetilladelse med vilkår om, at shelteret skal fjernes inden for seks måneder, hvis det ikke længere er funktionsdygtigt. Kommunen lagde vægt på, at det ansøgte og dets brug ikke væsentligt ville påvirke naturen eller landskabet, herunder oplevelsen af kysten, da der er tale om et mindre, primitivt byggeri. Desuden vurderede kommunen, at projektet ville understøtte friluftslivet og ikke medføre en væsentlig negativ påvirkning af levesteder og bestande af bilag IV-arter, da der ikke sker ændringer i arealanvendelsen, etableres anlæg eller forekommer udledninger, som kan antages at ville få en negativ indflydelse eller påvirke de beskyttede arter.
Klagen
Danmarks Naturfredningsforening, Haderslev, klagede over afgørelsen den 29. november 2023. Klagen omhandlede blandt andet, at tilladelsen kunne være i strid med planlovens landzonebestemmelser om at friholde det åbne land mod yderligere bebyggelse, og at der ikke var tale om et særligt tilfælde grundet masseopstilling af sheltere. Klageren anførte også, at der ikke var taget stilling til afstand til nærmeste shelterplads eller campingpladser, alternativ placering uden for fredskov, håndtering af affald, øget aktivitetspåvirkning eller oversvømmelsesrisiko. Endelig blev det anført, at tilladelsen ville skabe en uønsket præcedens. Klagen vedrørte også Kystdirektoratets dispensation fra strandbeskyttelseslinjen, som behandles af Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Planklagenævnet stadfæstede Haderslev Kommunes afgørelse af 25. oktober 2024 om landzonetilladelse til opførelse af et mini shelter på ejendommen [A1]. Dette betyder, at kommunens afgørelse er gældende. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden fem år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i fem på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 2.
Planklagenævnets kompetence og vurdering af landzonetilladelse
Planklagenævnet er kompetent til at behandle kommunens afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 for retlige spørgsmål. Nævnet fastslog, at ingen af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse fandt anvendelse, hvorfor det ansøgte krævede en landzonetilladelse i henhold til Planloven § 35, stk. 1.
Vurdering af klagepunkter og kystnærhedszonen
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der kunne gives landzonetilladelse til opførelse af mini shelteret på den ansøgte placering, og at placeringen ikke stred mod kommunens retningslinjer. Nævnet vurderede desuden, at det ansøgte var af underordnet betydning i henhold til de nationale planlægningsinteresser i kystnærhedszonen, jf. Planloven § 5 a, stk. 1 og Planloven § 35, stk. 3, set i forhold til dets karakter og begrænsede størrelse. Nævnet lagde vægt på, at der var tale om en mindre, primitiv bebyggelse med plads til fire personer, som var til rekreativ brug og offentligt tilgængeligt. Det blev også bemærket, at shelteret er en primitiv trækonstruktion uden el- og vandinstallationer, hvilket medfører en mindre værdi og et beskedent skadespotentiale ved en eventuel oversvømmelse.
Forhold der ikke blev behandlet
Planklagenævnet behandlede ikke spørgsmålet om dispensation fra strandbeskyttelseslinjen efter Naturbeskyttelsesloven § 15, da dette spørgsmål var påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser