Planklagenævnets afgørelse om dispensation til flerlagsruder i Haderslev
Dato
12. marts 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Haderslev Kommunes lovliggørende dispensation fra lokalplan
Haderslev Kommune meddelte den 26. oktober 2023 en lovliggørende dispensation fra lokalplan nr. 10-45, Bevarende Lokalplan for Aastrupvej vest og Marielystvej, vedrørende installation af flerlagsruder i sammenhæng med sprosser på ejendommen [A1], 6100 Haderslev. Denne afgørelse blev efterfølgende påklaget af en beboer i området.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 10-45, som har til formål at sikre, at bevaringsværdige og karakteristiske bygninger vedligeholdes, om- og tilbygges med respekt for bygningernes bevaringsværdier. Specifikt fastsætter lokalplanens § 8.6, at ved udskiftning af døre og vinduer må der kun anvendes træ, og dimensioner, profiler og konstruktioner skal følge bygningens oprindelige arkitektur. Det fremgår desuden eksplicit, at flerlagsruder i sammenhæng med sprosser ikke er tilladt.
Kommunens afgørelse
Kommunen begrundede dispensationen med, at der var valgt vinduer i ren trækonstruktion, som foreskrevet i lokalplanen, og at der var taget omfattende bevaringsmæssige hensyn i udformningen af de nye vinduer.
Planklagenævnets behandling
Planklagenævnet behandlede sagen for at vurdere, om forholdet var umiddelbart tilladt efter lokalplanen, jf. Planloven § 18, eller om det krævede dispensation fra lokalplanens § 8.6. Desuden skulle nævnet vurdere, om kommunen havde hjemmel til at give dispensationen, jf. Planloven § 19.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen, hvilket betyder, at Haderslev Kommunes afgørelse står ved magt.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmål om lovlighed, gyldighed, fortolkning af lovbestemmelser og overholdelse af forvaltningsretlige principper.
Krav om dispensation
Nævnet fastslog, at de ansøgte flerlagsruder i sammenhæng med sprosser er i strid med lokalplanens § 8.6, som specifikt forbyder dette. Forholdet krævede derfor dispensation fra lokalplanen, jf. Planloven § 19. Det var således ikke umiddelbart tilladt efter Planloven § 18.
Mulighed for at give dispensation
En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, jf. Planloven § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 2. Principperne i en lokalplan omfatter typisk formålsbestemmelsen og anvendelsesbestemmelser, men som hovedregel ikke detaljerede bestemmelser om bebyggelsens omfang, udformning og placering, medmindre disse er fastlagt for at fastholde en særlig udformning eller struktur.
Planklagenævnet vurderede, at kommunens dispensation fra lokalplanens § 8.6 ikke var i strid med planens principper. Nævnet lagde vægt på, at bestemmelsen er bebyggelsesregulerende. Selvom lokalplanens formålsbestemmelse nævner bevaringsværdige bygninger, medfører dette ikke i sig selv, at den specifikke bestemmelse om vinduer anses for en del af planens principper. Formålsbestemmelsen blev anset for en generel opremsning og ikke en fremhævelse af særlige forhold. Der var heller ingen andre holdepunkter i lokalplanredegørelsen eller planens øvrige bestemmelser, der indikerede, at § 8.6 havde en sådan særlig betydning, at den udgjorde en del af planens principper.
På baggrund heraf fandt Planklagenævnet, at kommunen havde hjemmel til at give dispensation fra lokalplanens § 8.6. Selve afgørelsen om dispensation er en skønsmæssig vurdering, som Planklagenævnet ikke kan efterprøve.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet kunne derfor ikke give medhold i klagen over Haderslev Kommunes afgørelse. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser