Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende fremvisning af risikoanalyse
Dato
15. november 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om manglende fremvisning af dækkende risikoanalyse
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 2. oktober 2023. Indskærpelsen vedrørte en virksomheds manglende fremvisning af en dækkende risikoanalyse under et kontrolbesøg. Sagen blev afgjort efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 4, litra a, jf. Fødevarelovens § 58 a, stk. 1.
Baggrund for indskærpelsen
Fødevarestyrelsen konstaterede under kontrolbesøget, at virksomheden ikke kunne fremvise en dækkende risikoanalyse, selvom den modtog og opbevarede kølepligtige fødevarer samt opvarmede og nedkølede letfordærvelige fødevarer. Medarbejderen oplyste, at der ikke var en risikoanalyse. Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at virksomheden skulle udarbejde en skriftlig risikoanalyse, der dækkede dens aktiviteter. Dette medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg.
Virksomhedens klage
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 6. oktober 2023. Klager beklagede den manglende fremvisning og forklarede, at personalet ikke var tilstrækkeligt instrueret i at finde egenkontrolmappen med risikoanalysen. Klager oplyste, at daglige og ugentlige skemaer lå ét sted, mens risikoanalysen lå et andet. Forvirring og fraværet af den sædvanlige kok blev også nævnt som årsager. Klager fremhævede, at risikoanalysen blev fundet senere samme dag, og at en tilsynsførende tidligere havde hjulpet med udfyldelsen og set analysen. Klager håbede på en tilbagetrækning af den sure smiley, da alle dokumenter ville være klar til næste kontrolbesøg.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt indskærpelsen og henviste til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 1, jf. stk. 2, litra a, b, c og g, som kræver en risikoanalyse baseret på HACCP-principperne. Styrelsen oplyste, at kokken under besøget ikke kendte til en risikoanalyse, og ejeren havde bekræftet, at de ikke havde en. Styrelsen bemærkede, at risikoanalysen var blevet kontrolleret i 2015, men det fremsendte skema fremstod ikke som en dækkende analyse for en café, da det manglede virksomhedsidentifikation og aktivitetsbeskrivelse. Styrelsen vurderede, at manglende udarbejdelse eller fremvisning af risikoanalysen ikke var bagatelagtigt, da den er fundamental for egenkontrolprogrammet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse, men ændrede ordlyden for at præcisere grundlaget. Afgørelsen blev truffet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 4, litra a, jf. Fødevarelovens § 58 a, stk. 1.
Nævnets vurdering
Nævnet lagde til grund, at virksomheden faktisk havde udarbejdet en skriftlig risikoanalyse, da den tidligere var blevet kontrolleret i 2015. Den fremsendte fotodokumentation understøttede dette. Der var derfor tale om manglende fremvisning af en udarbejdet risikoanalyse, snarere end manglende udarbejdelse. Nævnet kunne ikke ud fra fotodokumentationen fastslå, at analysen ikke var dækkende.
Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde forelagt Fødevarestyrelsen bevis for overholdelse af egenkontrolprocedurer, herunder risikoanalysen, som krævet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne artikel 5, stk. 4, litra a.
Ansvar og kontroltidspunkt
Miljø- og Fødevareklagenævnet understregede, at det er fødevarevirksomhedslederens ansvar at kunne fremvise risikoanalysen på anmodning, og at medarbejdere skal være i stand til dette. Årsager som mangelfuld instruktion, forvirring eller fravær af personale kunne ikke ændre ved dette ansvar. Nævnet bemærkede desuden, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for sanktionen. At risikoanalysen kunne fremvises senere eller tidligere, ændrede ikke på den manglende fremvisning under kontrolbesøget.
Endelig afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 2. oktober 2023. Ordlyden af indskærpelsen blev ændret til: "Virksomhedens risikoanalyse skal til enhver tid kunne fremvises på Fødevarestyrelsens anmodning." Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser