Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om påbud om lovliggørelse af tagterrasse i Gentofte Kommune

Dato

7. februar 2025

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Gentofte Kommunes påbud om lovliggørelse af tagterrasse på

Gentofte Kommune udstedte den 29. august 2023 et påbud om lovliggørelse af en tagterrasse på ejendommen [A1], 2920 Charlottenlund. Ejeren af ejendommen har efterfølgende klaget over denne afgørelse til Planklagenævnet. Sagen om tagterrassen har været under behandling siden 2012, og kommunen har tidligere truffet flere afgørelser vedrørende den. Planklagenævnet har i denne sag vurderet, om kommunen havde hjemmel til at udstede påbuddet i henhold til planloven.

Ejendommen og byplanvedtægten

Ejendommen er beliggende i et område, der er omfattet af byplanvedtægt nr. 21 for Gentofte Kommune. Ifølge byplanvedtægtens § 5, stk. 1, må eksisterende bebyggelse ikke nedrives, udvides, ombygges eller på anden måde ændres uden kommunal tilladelse.

Sagsforløbet

Sagen om tagterrassen, der oprindeligt var ca. 20 m², startede i 2012. Den 13. november 2020 meddelte kommunen afslag på en lovliggørende dispensation fra byplanvedtægtens § 5, stk. 1, til tagterrassen. Denne afgørelse blev ikke påklaget og står derfor ved magt.

Den 31. januar 2021 indsendte ejeren et nyt lovliggørelsesforslag, der indebar en reduktion af tagterrassen til 8 m². Dette forslag blev godkendt af kommunen den 24. marts 2021, som samtidig gav dispensation fra byplanvedtægtens § 5, stk. 1, til den ændrede tagterrasse.

Tilsyn og påbud

Ved et tilsyn den 9. juni 2023 konstaterede kommunen, at hele det flade tag, der er over 20 m², stadig blev anvendt som tagterrasse, og at den godkendte reduktion til 8 m² ikke var udført. Som følge heraf varslede kommunen et påbud den 5. juli 2023.

Det påklagede påbud blev udstedt den 29. august 2023. Heri blev ejeren pålagt at lovliggøre forholdet senest den 29. november 2023, enten ved at fjerne tagterrassen helt eller ved at reducere den til de godkendte 8 m² i overensstemmelse med afgørelsen af 24. marts 2021. Kommunen henviste til tilsynsnotat og luftfoto fra foråret 2022 som dokumentation.

Klagen

Klageren udtrykte uforståenhed over, at kommunen kunne give en tilladelse til ombygning af tagterrassen og efterfølgende udstede et påbud med en frist for færdiggørelse, når den oprindelige tilladelse ikke indeholdt en sådan frist.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Gentofte Kommunes påbud om lovliggørelse af tagterrassen. Nævnet har kompetence til at vurdere retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Kommuner fører tilsyn i henhold til Planloven § 51, stk. 3, hvilket indebærer en pligt til at foranledige ulovlige forhold lovliggjort, medmindre de er af underordnet betydning.

Planklagenævnets vurdering

Nævnet bemærkede, at kommunens afslag af 13. november 2020 på lovliggørende dispensation for tagterrassen ikke blev påklaget og derfor står ved magt. Kommunen gav dog den 24. marts 2021 dispensation til at bibeholde tagterrassen, forudsat den blev reduceret til 8 m².

Klageren anførte, at der ikke var fastsat en frist for færdiggørelse i tilladelsen af 24. marts 2021. Planklagenævnet fandt imidlertid, at det forhold, at kommunen ikke i den tidligere afgørelse havde fastsat en frist for færdiggørelse af byggearbejdet, ikke afskærer kommunen fra at håndhæve afgørelsen af 24. marts 2021. Kommunen har således hjemmel til at udstede et påbud om fysisk lovliggørelse, der fastsætter en frist for denne lovliggørelse.

Afgørelse

Planklagenævnet kunne på baggrund af sin vurdering ikke give medhold i klagen over Gentofte Kommunes afgørelse af 29. august 2023. Dette betyder, at kommunens påbud om lovliggørelse af tagterrassen fastholdes. En eventuel ny frist for lovliggørelse skal fastsættes af Gentofte Kommune.

Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser