Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser fra et kontrolbesøg den 5. september 2023. Klagen vedrørte tre hovedpunkter: manglende isolering af syge grise i sygesti, manglende overholdelse af arealkrav for gylte og mangelfuld registrering af medicinforbrug.

Fødevarestyrelsens indskærpelser

Fødevarestyrelsen konstaterede under kontrolbesøget, at to grise med store navlebrok ikke var opstaldet i sygesti. Derudover blev det fundet, at stierne i løbestalden, der målte 5,53 m², husede mellem fire og seks gylte, hvilket overskred det maksimale tilladte antal på 2,9 gylte per sti. Endelig var klagers optegnelser over medicinforbrug mangelfulde, da den indgivne dosis ikke var registreret ved behandling af søer og gylte. Disse indskærpelser medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg.

Klagerens anbringender

Klager påklagede indskærpelserne den 18. september 2023 med følgende argumenter:

  • Brok hos grise: Klager anførte, at grisenes brok ikke var store nok til at kræve aflivning eller sygesti, da de målte 12 cm efter aflivning, og vejledningen angiver 15 cm som grænse for store brok hos grise på 40 kg. Brokkene var desuden ikke hængende og uden sår eller rifter.
  • Arealkrav for gylte: Klager mente, at arealkravet var overholdt, og henviste til Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise § 34 om generelle arealkrav for avls- og slagtegrise. Klager oplyste, at dyrene vejede 90-100 kg ved indsættelse og kun var i stierne i cirka tre til fire uger, før de blev selekteret til løbning eller slagtning.
  • Medicinregistrering: Klager ønskede en mere dialogbaseret tilgang og vejledning frem for yderligere kontrolbesøg vedrørende medicinhåndtering.

Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen

Fødevarestyrelsen fastholdt, at brokkene var store nok til at kræve sygesti, idet de skrumper efter aflivning og derfor vurderedes til at have været mindst 15 cm, da grisene var i live. Styrelsen understregede behovet for sygesti for at mindske risikoen for skader fra stifæller. Vedrørende arealkrav fastholdt styrelsen, at de specifikke arealkrav for gylte i løsdriftssystemer (Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise § 65, stk. 2) fandt anvendelse, da grisene var indsat i løbestalden med henblik på løbning. Endelig vurderede styrelsen, at den mangelfulde medicinregistrering ikke var en bagatelagtig overtrædelse, da korrekt dosering er afgørende for fødevaresikkerheden, og indskærpelsen var den mildeste sanktion.

Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise § 50, stk. 2 og Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise § 65, stk. 2, nr. 1, samt Forordning (EU) 2019/6 artikel 108, stk. 2, litra c, jf. Dyrevelfærdslovens § 52, stk. 3. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.

Indskærpelse om manglende isolering i sygesti

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse med en præciseret ordlyd: ”Grise, som er syge eller skadede, skal om fornødent opstaldes midlertidigt i sygestier, herunder i individuelle stier.” Nævnet lagde vægt på Fødevarestyrelsens faglige vurdering af, at brokkene var store, da grisene var i live, og at grise med store brok er udsat for risiko for komplikationer og skader fra stifæller. Derfor skulle grisene have været isoleret i sygesti i overensstemmelse med Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise § 50, stk. 2.

Indskærpelse om manglende overholdelse af arealkrav

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Fødevarestyrelsens indskærpelse vedrørende arealkrav for gylte og hjemviste sagen til fornyet behandling i førsteinstansen. Nævnet fandt det ikke godtgjort, at grisene var indsat i løbestalden med henblik på løbning, hvilket er en forudsætning for at definere dem som gylte i henhold til Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise § 2, nr. 4. Klagerens oplysning om, at grisene kun var i staldafsnittet i en kortere periode før selektion til løbning eller slagtning, blev tillagt vægt. Derfor fandt de særlige arealkrav for gylte i Bekendtgørelse om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise § 65, stk. 2, nr. 1 ikke anvendelse.

Indskærpelse om mangelfuld udarbejdelse af medicinoptegnelser

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse med en præciseret ordlyd: ”Ved registrering af anvendte lægemidler skal de omhandlede registreringer omfatte den indgivne mængde af lægemidlet.” Nævnet lagde til grund, at klager ikke havde registreret den indgivne mængde af anvendte lægemidler, hvilket er et krav i Forordning (EU) 2019/6 artikel 108, stk. 2, litra c, jf. artikel 108, stk. 1. Nævnet vurderede, at overtrædelsen ikke var bagatelagtig, da korrekt journalisering af dosering er afgørende for dyresundhed og fødevaresikkerhed.

Lignende afgørelser