Forbrugerklage afvist grundet overskridelse af beløbsgrænse for arkitektydelse
Dato
26. marts 2024
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Abonnement-, service- og tjenesteydelser
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Parternes aftale oversteg beløbsgrænsen på trods af, at forbrugeren udelukkende reklamerede
Sagen omhandler en forbrugers klage over en arkitektydelse leveret af en erhvervsdrivende. Forbrugeren indgik den 3. december 2020 en rådgivningsaftale med den erhvervsdrivende vedrørende byggearbejder, herunder en tilbygning og opførelse af en ny carport. I perioden fra januar 2021 til marts 2023 betalte forbrugeren i alt 142.011,75 kr. fordelt på seks fakturaer for ydelsen.
Den 22. maj 2023 reklamerede forbrugeren over, at den opførte carport var mindre end forventet og ikke muliggjorde parkering af en almindelig bil, i modsætning til den udarbejdede skitsetegning. Forbrugeren krævede erstatning for de nødvendige ændringer af carporten.
Den erhvervsdrivende erkendte fejlen i carportens mål og tilbød at foretage omprojektering uden omkostninger for forbrugeren, men afviste kravet om erstatning. Forbrugeren krævede herefter tilbagebetaling af 13.999 kr., svarende til værdien af rådgivningsydelsen specifikt vedrørende carporten, med den begrundelse at tegningerne var ubrugelige på grund af forkerte dimensioner. Forbrugeren anførte desuden, at klagen alene vedrørte en enkelt faktura på 69.995 kr., og at Forbrugerklagenævnet derfor burde have kompetence til at behandle sagen.
Forbrugerklagenævnet kan behandle klager, hvor prisen for varen eller tjenesteydelsen ikke overstiger 100.000 kr., jf. Bekendtgørelse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus og Forbrugerklagenævnet § 3.
Forbrugerklagenævnet afviste forbrugerens klage fra behandling.
Nævnets begrundelse for afgørelsen
Nævnet lagde til grund, at parterne havde indgået en aftale om arkitektrådgivning for et samlet vederlag på 142.011,75 kr. Da dette beløb overstiger Forbrugerklagenævnets beløbsgrænse på 100.000 kr., jf. Bekendtgørelse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus og Forbrugerklagenævnet § 3, havde nævnet ikke kompetence til at behandle sagen. Det blev fastslået, at det ikke ændrede ved nævnets kompetence, at forbrugeren kun klagede over en enkelt faktura eller alene krævede et afslag i det samlede vederlag.
Tilbagebetaling af klagegebyr
Klagegebyret på 400 kr. blev tilbagebetalt til forbrugeren i henhold til Lov om forbrugerklager § 27, stk. 2.
Lignende afgørelser