Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om tilbagekaldelse af landzonetilladelse i Fanø Kommune

Dato

6. september 2024

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Fanø Kommunes afgørelse om tilbagekaldelse af landzonetilladelse

Fanø Kommune traf den 25. august 2023 afgørelse om tilbagekaldelse af en landzonetilladelse, der var meddelt den 17. maj 2023, vedrørende et parkeringsareal på matr.nr. [M1] og [M2]. Ejendommens ejer klagede over denne tilbagekaldelse. Planklagenævnet har i denne sag behandlet spørgsmålet om, hvorvidt kommunen har overholdt de forvaltningsretlige principper for tilbagekaldelse. De øvrige klagepunkter er ikke behandlet.

Sagens baggrund og kommunens begrundelse

De berørte matrikler ligger i landzone og er omfattet af kommuneplanramme 5.L.2 i Fanø Kommunes kommuneplan 2021, som udlægger området til jordbrugs- og turisterhvervsformål. Området er desuden omfattet af lokalplan nr. 48 for et turisterhvervsområde syd for Nordby, delområde D.

Kommunen begrundede tilbagekaldelsen med, at der var etableret flere el-ladestandere på matriklerne i form af en fast konstruktion. Kommunen vurderede, at disse ladestandere krævede en landzonetilladelse. Efterfølgende indsendte ejendommens ejer en ny ansøgning om landzonetilladelse til parkeringsplads med de allerede opstillede el-ladestandere.

Kommunen meddelte, at den tidligere landzonetilladelse blev inddraget, og at området først måtte tages i brug, når en ny landzonetilladelse forelå. Kommunen henviste til Planloven § 51, stk. 3, idet den betragtede anvendelsen af matriklerne til p-plads og el-ladestandere som et ulovligt forhold, der krævede en landzonetilladelse.

Planklagenævnet ophæver Fanø Kommunes afgørelse af 25. august 2023 om tilbagekaldelse af landzonetilladelsen af 17. maj 2023. Dette betyder, at kommunens tilbagekaldelsesafgørelse ikke længere er gældende, og den oprindelige landzonetilladelse til parkeringspladsen fortsat er gyldig.

Planklagenævnets kompetence og vurdering af tilbagekaldelse

Planklagenævnet er kompetent til at behandle kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1. Nævnet kan desuden behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunens øvrige afgørelser efter planloven, herunder lovligheden af tilbagekaldelse af en begunstigende forvaltningsakt.

Nævnet konstaterede indledningsvist, at der ikke var oplysninger i sagen, der tydede på, at den oprindelige landzonetilladelse af 17. maj 2023 var ugyldig.

Forvaltningsretlige principper for tilbagekaldelse

Planklagenævnet bemærkede, at planloven ikke indeholder specifikke regler for tilbagekaldelse af meddelte afgørelser. Derfor anvendes de almindelige forvaltningsretlige principper. En gyldig forvaltningsretlig afgørelse er bindende og kan ikke frit tilbagekaldes. Tilbagekaldelse af en begunstigende forvaltningsakt kræver en afvejning af offentlige interesser over for adressatens berettigede forventninger om, at afgørelsen står ved magt. En ændret vurdering på et i alt væsentligt uændret retligt eller faktisk grundlag er som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt grundlag for tilbagekaldelse.

Nævnets konklusion

Planklagenævnet fandt, at kommunen ikke havde godtgjort, at der forelå særlige omstændigheder, der berettigede tilbagekaldelsen af den begunstigende landzonetilladelse til parkeringspladsen. Kommunen havde derfor ikke hjemmel til at tilbagekalde tilladelsen.

På baggrund af denne konklusion fandt nævnet ikke anledning til at behandle de øvrige klagepunkter vedrørende partshøring, varsling og begrundelsen for afgørelsen.

Afsluttende bemærkninger

Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4.

Lignende afgørelser