Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af nedsættelse af økologisk arealtilskud grundet for sen indsendelse af gødningsregnskab

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs afgørelse om nedsættelse af økologisk arealtilskud for 2020. Klageren, en landbruger, fik nedsat sit tilskud med 100 % på grund af for sen indsendelse af gødningsregnskabet. Klageren anførte, at indsendelsen af GKEA-skemaet skyldtes fejlagtig vejledning fra styrelsen, og at sanktionen var urimelig. Klageren hævdede, at en medarbejder via fjernstyring havde guidet og indtastet i det forkerte skema. Styrelsen afviste at have fjernstyret klagerens computer og oplyste, at de ikke havde et telefonnotat fra klagerens henvendelse. Klageren blev idømt en bøde på 5.000 kr. af Retten i Randers for den manglende indberetning. Sagen er behandlet efter Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 22, nr. 2 og Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 37, stk. 1 og 2, jf. Lov om Landdistriktsfonden § 11 a, stk. 1.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs afgørelse af 2. maj 2023 om nedsættelse af økologisk arealtilskud. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Mangelfuld vejledning

Nævnet fandt ikke grundlag for at konstatere, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø havde tilsidesat sin vejledningspligt, jf. Forvaltningsloven § 7, stk. 1. Klageren havde ikke løftet bevisbyrden for at have modtaget urigtig vejledning om indberetning af gødningsregnskab. Nævnet lagde vægt på, at klageren alene henviste til en telefonsamtale med en unavngiven medarbejder, og at styrelsen oplyste, at de ikke kan fjernstyre computere og ikke havde et telefonnotat. Nævnet bemærkede, at der er tale om en erhvervsrettet støtteordning, hvilket skærper klagerens ansvar for selv at gøre sig bekendt med regler og betingelser for ordningen. Klageren modtog desuden en rykker den 31. maj 2021 om manglende indberetning, som klageren ikke reagerede på.

Nedsættelse af økologisk arealtilskud

Nævnet fandt, at klagerens udbetaling af økologisk arealtilskud for 2020 skulle nedsættes med 100 %, jf. Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 22, nr. 2 samt Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 37, stk. 1 og 2. Dette skyldtes, at klageren ikke havde indsendt gødningsregnskab for planperioden 2019/2020 inden fristen den 31. marts 2021, som krævet i Bekendtgørelse om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække § 12, stk. 1.

Nævnet vurderede, at den samlede procent for alvor og varighed af overtrædelsen skulle fastsættes til 100 %, jf. Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 37, stk. 1. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte styrelsens praksis, hvorefter en fristoverskridelse på mere end 180 dage for rettidig indsendelse af gødningsregnskabet som vejledende udgangspunkt skal medføre 100 % nedsættelse af udbetaling af økologisk arealtilskud. Overtrædelsen blev anset for alvorlig og langvarig, da en forsinkelse på 227 dage i væsentlig grad vanskeliggør styrelsens mulighed for kontrol af klagerens overholdelse af reglerne om kvælstofforbrug på bedriften. Denne kontrol skal sikre den tilsigtede begrænsning i udvaskning af kvælstof, som er formålet med tillægget for reduceret kvælstoftilførsel, jf. Gødskningsloven § 1. Nævnet lagde også vægt på, at gødningsregnskabet først blev indsendt efter styrelsens politianmeldelse af klageren. Sanktionens størrelse blev anset for proportional i henhold til Bekendtgørelse om økologisk arealtilskud § 37, stk. 1 og 2. Nævnet henviste desuden til Kommissionsforordning (EU) nr. 640/2014 artikel 35.

Lignende afgørelser